1920-1945: visioner och modernitet, 7,5 hp
1920-1945: Visions and Modernity, 7.5 credits
Kurskod: KS2037
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Kulturstudier, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla kunskaper om teknikutveckling och design i relation till ideologi och samhällsförändringar i Sverige och världen under perioden 1920-1945. Särskilt fokus läggs på hur det svenska Folkhemmets funktionalistiska produktions-, stil- och samhällsideal kan förstås i relation till den internationella modernismens teknikoptimism, till begrepp som ”modernitet”, ”modernism”, ”funktionalism” och ”social ingenjörskonst” som uttryck för visioner om det goda samhället. Modernismen problematiseras utifrån exempelvis begreppet Reactionary Modernism. Ett mål som är kopplat till detta är att studenten utvecklar kunskaper om hur likartad teknik och design, till exempel för stora tekniska system inom hygien (avlopp, vatten), energi (elektrifiering) samt kommunikation (telegrafi, telefoni, radio, bilism) kan förstås som uttryck för olikartade ideologier. Genom konkreta exempel ska studenten utveckla ett analytiskt och kritiskt förhållningssätt till hållbarhets- och genusaspekter på teknikutveckling och design. Också de militär-tekniska systemen presenteras och diskuteras utifrån teknisk kapprustning och vapendesign.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- mot bakgrund av teknikutveckling och designideal redogöra för innebörden av begreppen ”modernitet”, ”modernism”, ”funktionalism” och ”social ingenjörskonst” samt på ett grundläggande sätt beskriva relationen dem emellan
- redogöra för övergripande produktionsmetoder, materialanvändning och designideal under perioden 1920-1945
Färdighet och förmåga
- diskutera relationen mellan teknik, design och samhällsförändringar så att den aktuella periodens huvudsakliga utveckling framträder
- på ett adekvat sätt kommunicera skriftligt i enlighet med akademiska normer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- genom konkreta exempel komparativt problematisera teknikutveckling och designens samhälleliga inbäddning samt roll i relation till dominerande ideologiska strömningar under den aktuella perioden
- analytiskt och kritiskt diskutera hållbarhets- och genusaspekter på teknikutveckling och design som rör den aktuella perioden
Innehåll
Kursens behandlar teknikutveckling och design, ideologi och samhällsförändringar i Sverige och världen under den politiskt och ekonomiskt turbulenta perioden 1920-1945. Det innebär bland annat att följa hur det svenska Folkhemmets funktionalistiska produktions-, stil, samhällsideal och visioner etablerades och hur detta kan förstås i relation till den internationella modernismens teknikoptimism och även till mer teknikkritiska strömningar. Särskilt fokus läggs här på Stockholmsutställningen 1930 och dess betydelse för en socialdemokratiskt ledd samhällsutveckling, där funktionalismen tar formen av statsbärande designfilosofi. Huvudområdet kulturstudier innebär att design och teknikutveckling förstås som aktiva delar av samhälleliga och kulturella kontexter.
Innebörden i begrepp som ”modernitet”, ”modernism”, ”funktionalism” och ”social ingenjörskonst” diskuteras och problematiseras. Ett genomgående tema i kursen, som är kopplat till dessa begrepp, är hur likartad teknik och design, till exempel för stora tekniska system inom hygien (avlopp, vatten), energi (elektrifiering) samt kommunikation (telegrafi, telefoni, radio, bilism) i ett internationellt perspektiv kan förstås som uttryck för olikartade ideologier och visioner om det goda samhället. Utifrån en svensk kontext uppmärksammas att utbyggnaden av de stora tekniska systemen handlade om att säkra industrins behov och att möjliggöra byggandet av folkhemmet utifrån jämlika principer, med rätten till god bostads- och hygienstandard. Genom konkreta exempel problematiseras designens roll för olika typer av funktionalitet och kommunikation samt hållbarhets- och genusaspekter. Genom konkreta exempel presenteras och granskas de militär-tekniska systemen utifrån nationell och transnationell teknisk utveckling och vapendesign.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker via högskolans digitala lärplattform med inspelade föreläsningar, instruktionsmaterial, diskussionsövningar och digitala exkursioner där lärare och studenter deltar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom tre korta individuella uppgifter i form av digitala test om teknikutveckling och designideal. Kursen avslutas med en individuell skriftlig hemtentamen. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationsmoment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget väl godkänd på hemtentamen.
2401: Test I, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Test II, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Test III, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Hemtentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Notera att kurslitteratur markerad med * återkommer i andra kurser i kurspaketet Design och teknikutveckling 1850-2030 (1-30).
Creagh, Lucy., Kåberg, Helena., Miller Lane, Barbara (red.), Modern Swedish Design: Three Founding Texts. The Museum of Modern Art, 2008 (urval enligt anvisning i kursen) *
Fiell, Charlotte & Fiell, Peter. Industrial Design A-Z. Taschen, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *
Gedin, Per I. När Sverige blev modernt: Gregor Paulsson, Vackrare vardagsvara, funktionalismen och Stockholmsutställningen 1930. Albert Bonniers förlag, 2018
Herf, Jeffrey. Reactionary Modernism. Technology, culture, and politics in Weimar and the Third Reich. Cambridge University Press, 2003 (urval enligt anvisning i kursen)
Heskett, John. Design - en introduktion. Raster Förlag, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *
Hirdman, Yvonne. Att lägga livet till rätta - studier i svensk folkhemspolitik. Carlssons, 2018 (urval enligt anvisning i kursen) *
Högselius, Per., Kaijser, Arne & van der Vleute, Erik. Europe’s Infrastructure Transition: Economy, War, Nature. Palgrave 2016 (urval enligt anvisning i kursen) *
Kline, Ronald & Trevor Pinch, Trevor. Users as Agents of Technological Change: The Social Construction of the Automobile in the Rural United States. Technology and Culture. Vol. 37 (1996), nr. 4
Stockholmsutställningen 1930, [katalog], Utställningsförlaget, Stockholm, 1930 (tillhandahålls av akademin)
Wajcman, Judy. Domestic technology: Labour-saving or Enslaving?, i: Wajcman, Judy, Feminism Confronts Technology. Pennsylvania State University Press, 1991
Wetterberg, Gunnar. Ingenjörerna. Albert Bonniers Förlag, 2020 (urval enligt anvisning i kursen) *