Sök Stäng
Kursplan

Tillämpat arbete inom idrottspsykologi II, 15 hp

Applied Work in Sport Psychology II, 15 credits

Kurskod: PS8006

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Psykologi, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Kandidatexamen med huvudområdet psykologi. Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten utvecklar kunskap och förståelse om teori och metodik inom tillämpad idrottspsykologi. Vidare ska kursen ge studenter möjlighet att utveckla sin förmåga att applicera metoder, tekniker och färdigheter inom idrottspsykologiskt rådgivningsarbete. I kursen ska studenten reflektera och värdera eget professionellt och etiskt tillvägagångssätt vid arbetet med klienter. Genomgående ska kursen förbereda studenten till att självständigt klientarbete, med hänsyn till evidensbaserad praktik, jämställdhet och mångfald.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • beskriva och förstå teoribildning och metodik inom tillämpad idrottspsykologi med stöd i aktuell idrottspsykologisk forskning
  • beskriva, förklara och förstå teori inom mindfulness och acceptansbaserade metoder inom idrottspsykolog
  • beskriva och förstå etiska riktlinjer inom tillämpat idrottspsykologiskt arbete


Färdighet och förmåga

  • tillämpa mindfulness och acceptansbaserade metoder i arbete med idrottare
  • tillämpa evidensbaserad kunskap och strategier för att genomföra och rapportera eget arbete med klient
  • tillämpa rådande professionella tillvägagångssätt inom tillämpad idrottpsykologi med hänsyn till etiska riktlinjer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån tillämpat arbete, kritiskt värdera metoder och tekniker i en skriftlig rapport
  • kritiskt reflektera över processen och arbetsalliansen i klientarbetet.
  • självständigt analysera, diskutera och värdera valda metoder och tillvägagågssätt i det egna klientarbetet

Innehåll

Kursen som helhet utgår från nationella riktlinjer (Riksidrottsförbundet och Sveriges Olympiska Kommitté) samt internationella riktlinjer (European Federation of Sport Psychology; FEPSAC) för tillämpat idrottspsykologiskt arbete. I kursen genomförs tillämpat arbete inom idrottspsykologisk kontext. Studenten utvecklar och implementerar en handlingsplan anpassad till klient. Klientarbetet innefattar att organisera och genomföra regelbundna rådgivningsmöten. Utifrån dessa ska studenten reflektera över sitt tillämpade arbete, och summera reflektionerna i en rapport.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, handledning och övningar, samt via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga individuella hemtentamen, peer group meetings, seminarium, praktiskt arbete och handledning alla med obligatoriskt deltagande. För väl godkänt (VG) på hel kurs krävs VG i båda examinationsmomenten (totalt 15 hp).

Efter genomgången praktik med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en (1) praktikperiod.

2201: Rådgivningsprocessen; praktik (individuell skriftlig tamen, handledning and peer group meetings), 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2202: Skriftlig rapport (individuell skriftlig tentamen, seminarium och peer group meetings), 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Andersen, M., B. Doing Sport Psychology: 21st Anniversary Edition with Original Authors’ Reflections. eBook, Amazon Kindle Direct Publishing, 2021


Baird, B. N., & Mollen, D. The internship, practicum, and field placement handbook: A guide for the helping professions. Routledge, 2018



FEPSACs Certification Criteria: https://fepsac.com/certification/certification-criteria/


Henriksen, K., Hansen, J., & Larsen, C. H. Mindfulness and acceptance in sport: How to help athletes perform and thrive under pressure. Routledge, 2019



Keegan, R. Being a sport psychologist. Macmillan International Higher Education, 2015



Wilson, K. G. Mindfulness for two: An acceptance and commitment therapy approach to mindfulness in psychotherapy. New Harbinger Publications, 2009


Referenslitteratur


Cremades, J. G. & Tashman, L. S. (Eds.) Global practices and training in applied sport, exercise, and performance psychology: A case study approach. Routledge, 2016


Hanrahan, S. J. & Andersen, M. B. Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioner. Routledge*, 2010


*Kommande version är: D. Tod, K. Hodge, & V. Krane (Eds.), (in press). Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners (2. uppl.). Routledge. Om möjligt använd den senaste versionen.


https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1612197X.2021.1891116



Ytterligare litteratur kan tillkomma.