Mekatronikingenjör på Utexpo
På den här sidan har deltagarna på Utexpo sammanfattat sina projekt. Här kan du upptäcka och läsa om spännande projekt från programmet Mekatronikingenjör.
Elektrisk konvertering av långsamtgående båtar
- Deltagare: Simon Rosenberg och Fredrik Olsson.
- Samarbetspartner: Mattr Collective AB.
Att minska mängden koldioxidutsläpp, med avsikt att bli koldioxidneutral år 2050, är ett centraliserat mål för EU. Inom sjöfartsnäringen, särskilt fritidsbåtssektionen, kan minskningar av koldioxidutsläppen göras på individnivå genom att att välja elektrisk framför fossil framdrivning.
Denna rapport undersöker om effektbesparingar kan uppnås vid en marschfart på 8 knop, genom att använda en elmotor i stället för en förbränningsmotor. Eftersom elmotorer tenderar att ha andra egenskaper än förbränningsmotorer, väcker det också frågan om vilken typ av propeller som ska utnyttja hela elmotorns räckvidd.
För att genomföra denna analys skapas en teoretisk modell i Matlab Simulink. Båtens skrov 3D-skannas för att extrahera en mesh-modell, som sedan kan användas med ett CFD-verktyg (Computational Fluid Dynamics), för att uppskatta resistens (skrovmotstånd) vid en given hastighet. Tillsammans med data från en förbränningsmotors datablad och aktuella propelleregenskaper utgör denna information grunden för att bygga och utvärdera modellen.
Resultaten från denna teoretiska modell har visat sig spegla de insamlade data, vilket gör modellen något acceptabel för ytterligare förändringar. Med detta kan en elektrisk konvertering av motorn göras tillsammans med en propelleroptimering som fokuserar på att använda hela räckvidden av en elmotor.