Idrottsglädje och tränarutbildning
Forskning om barns och ungdomars idrottsglädje stärker tränarutbildningen inom svensk hockey. Forskare vid Högskolan i Halmstad har i flera år samverkat med Svenska Ishockeyförbundet för att öka förståelsen för varför så stor andel hockeyaktiva barn och ungdomar lämnar sin idrott i förtid. Forskare och förbundet har tillsammans utvecklat den existerande tränarutbildningen på ett sätt som kan motverka avhoppen från hockeyn och på så vis ökat forskningens samhällsnytta.
”Som idrottsintresserad forskare känns det speciellt värdefullt att ha kunnat hjälpa det svenska ishockeyförbundet med att utveckla en vetenskapligt förankrad tränarutbildning.”
Andreas Ivarsson, professor i psykologi
Samverkan mellan forskare och idrottsförbund
Film om forskningssamarbete med Svenska Ishockeyförbundet
Idrott och hälsa
Aktivt deltagande i organiserad idrott främjar barns och ungdomars fysiska och psykiska hälsa, utvecklar den sociala kompetensen och leder till flera hälsosamma val även utanför idrotten. Detta är speciellt viktigt i en tid där allt fler ungdomar är fysiskt inaktiva i sin vardag. För att de positiva effekterna ska bli så långtgående som möjligt behöver dock barnen och ungdomarna vara aktiva inom sin idrott över så lång tid som möjligt.
Barn och unga slutar idrotta
Samtidigt ser många svenska idrottsförbund en trend att allt fler barn och ungdomar väljer att avsluta sitt deltagande i organiserad idrott i förtid.
"För oss är det viktigt att inte bara förstå varför de slutar utan också hitta strategier för att få dem att fortsätta."
John Lind, Svenska Ishockeyförbundet
– Precis som många andra idrotter kämpar vi inom ishockeyn med att folk slutar sin idrottsresa, säger John Lind, ansvarig för utveckling och forskning vid Svenska Ishockeyförbundet, och fortsätter:
– Vi vet från vår egen statistik att från det att barnen kommer in i vår verksamhet vid fem- eller sexårsåldern har drygt 50 procent slutat tio år senare. För oss är det viktigt att inte bara förstå varför de slutar utan också hitta strategier för att få dem att fortsätta, och förändra och förbättra vår verksamhet så att man faktiskt vill vara där under längre tid, säger John Lind,
Hur kan trenden vändas?
Forskningen, som sker i samverkan med Svenska Ishockeyförbundet bygger på samanställning av andra forskningsstudier och egna utförda intervjuer och enkätundersökningar inom lagidrott, har visat på flera faktorer som ökar risken för barn och ungdomars avhopp.
– Vi har funnit att de barn och ungdomar som lämnar sin idrott känner låg upplevelse av glädje, låg nivå av inre motovation, upplever lågt stöd från sin tränare och upplever sig besitta låg kompetens inom sin idrott, säger Andreas Ivarsson, professor i psykologi.
– Vi har också ställt oss frågan vad som krävs för att barn och ungdomar ska stanna i sin idrott över längre tid och funnit att tränarens ledarskap spelar en nyckelroll för barn och ungdomars motivation, glädje och självkänsla, säger Andreas Ivarsson.
Evidensbaserad tränarutbildning
Som ett resultat av forskningen och den samverkan som skett är tränarutbildningen i dag mer evidensbaserad. Den fokuserar i större utsträckning på att åskådliggöra och att få de deltagande tränarna att reflektera kring vilka faktorer som är viktiga för att få fler barn och ungdomar att stanna kvar i idrotten. Det sker till exempel genom att lyfta fram det som barn och ungdomar själva beskriver som roligt med idrottandet.
Tränarutbildningen hjälper även de deltagande tränarna att identifiera och förstärka beteenden hos tränarna som kan främja glädjen och den inre motivation och känslan av att vara kompetent och uppskattad hos de idrottsaktiva barnen och ungdomarna.
4000 tränare har deltagit
Den utvecklade tränarutbildningen erbjuds över hela Sverige och knappt 4000 tränare har hittills deltagit. Deltagarna representerar cirka 300 av Sveriges 330 ishockeyföreningar som har barn- och ungdomslag.
– Det jag brinner extra för är ledarskapsdelarna och egentligen hur man med konkreta handlingar kan stärka barnens inre motivation. Det har även gett mig ökad förståelse för hur jag bli uppfattad som ledare, säger Mats Levander, tränare och ungdomsledare i Piteå HC.
Forskningen som ligger bakom – vetenskapliga publikationer
Back, J., Stenling, A., Solstad, B. E., Svedberg, P., Johnson, U., Ntoumanis, N., Gustafsson, H., & Ivarsson, A. (2022). Psychosocial predictors of drop-out from organized sport: a prospective study in adolescent soccer. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 16585
Back, J., Johnson, U., Svedberg, P., McCall, A., & Ivarsson, A. (2022). Drop-out from team sport among adolescents: A systematic review and meta-analysis of prospective studies. Psychology of Sport & Exercise, 61, 102205. doi: 10.1016/j.psychsport.2022.102205
Bengtsson, D., Stenling, A., Nygren, J., Ntoumanis, N., & Ivarsson, A. (2023). The effects of interpersonal development programmes with sport coaches and parents on youth athlete outcomes: A systematic review and meta-analysis. Psychology of Sport and Exercise. Manuscript accepted for publication.
Bengtsson, D., Stenling, A., Nygren, J., Ntoumanis, N., & Ivarsson, A. (2024). A cluster-randomized controlled trial to increase coaches’ beliefs and use of need-supportive styles. Manuscript in revision.
Stenling, A., Ivarsson, A., Hassmén, P., & Lindwall, M. (2017). Longitudinal associations between athletes’ controlled motivation, ill-being and perception of controlling coach behaviors: A Bayesian latent growth curve approach. Psychology of Sport and Exercise, 30, 205-214. doi: 10.1016/j.psychsport.2017.03.002
Visek, A. J., Ivarsson, A., Putt, G., & Learner, J. L. (2022). To have fun: What it means and its significance in sport. In M. Toms, R. Jeanes (Eds.). Routledge Handbook of Coaching Children in Sport (pp. 51-61). London: Routledge.