FND-konferensen 2024: Lärande i det digitala samhället
2024 års FND-konferens (Forskning i naturvetenskapernas didaktik) hade temat lärande i det digitala samhället och arrangerades av Högskolan i Halmstad den 12–14 november 2024.
Om temat
Många forskare med kopplingar till lärande och utveckling har tagit sig an de möjligheter och utmaningar som under många år påverkat alla utbildningsformer. Hur förändrar digitaliseringen av samhället förutsättningarna för naturvetenskapernas och teknikens didaktik? Hur kan nya inlärningsmöjligheter bidra till en utveckling av undervisningen i naturvetenskap och teknik? Hur kan vi beskriva och förstå de olika färdigheter som krävs i skola och samhälle?
Program 12 november
- 13.00–14.00 Registrering
- 14.00 Välkommen
- 14.10 Keynote Fredrik Jeppson
- 15.10 Fika
- 15.30–17.00 Parallella sessioner
Om parallella sessioner 15.30–17.00
Varje punkt är om 30 minuter med 20 minuters föreläsning och 10 minuter för diskussion.
Sal Q149, Black box
- Youtube som fortbildningsverktyg för naturvetenskap och hållbar utveckling i förskolan. Lisa Dessborn, Högskolan Kristianstad (FND202401).
- Identifying Hallmarks of Bildung-oriented science education – accessing experts’ implicit knowledge to explore potential for implementation within the context of Swedish compulsory school. Celeste Zimmermann, Linköpings universitet (FND202402).
- Accelerate your teaching – teachers’ experiences of participating in online stem professional development. Eva Davidsson, Malmö universitet (FND202403).
Sal Q121, Hjärnverket
- Ämnesöverskridande undervisning med elever på anpassad grundskola och fritidshem. Alma Memišević, Linköpings universitet och Fredrik Jeppsson, Linköpings universitet (FND202404).
- Digitala verktyg i förskolans fysikundervisning - värmekameran som pedagogisk resurs. Jeanni Flognman, Karlstad universitet. (FND202407).
- Internationellt nätverk främjar hybrida inlärningsmoment för skolungdomar: Lärarstudenter modellerar didaktiskt kraftfull hållbarhetskunskap via naturvetenskapernas didaktik och pågående verklighet (”Ongoing Realities”). Birgitta Nordén, Malmö universitet. (FND202407).
Sal Q105, Black and White
- Naturvetenskapens argumentativa kärna som ledstjärna när man engagera elever i systematiska undersökningar. Torodd Lunde, Karlstads universitet (FND202424).
- Lektionsverkstäder för undervisningsutveckling. Torodd Lunde, Karlstads universitet och Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, Anna-Karin, Westman, Mittuniversitetet och Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, Leif Östman, Mittuniversitetet, Lennart Rolandsson, Uppsala universitet (FND202440).
- Trender, traditioner och visioner för Scientific Literacy. Clas Olander, Malmö universitet (FND202442).
Sal Q116, STEAM-Lab
- Affordances of the mAR App Seek: Enhancing Species Identification Skills and Plant Awareness in student teachers’ fieldwork activities. Alexina Thorén Williams, Göteborgs universitet och Anne-Marie Cederqvist, Högskolan Halmstad (FND202415).
- Naturkunskap för kritisk granskning - preliminära resultat från ett projekt för utveckling av didaktiska modeller. Maria Andrée, Stockholms universitet, Cecilia Dudas, Globala gymnasiet, Josefin Reimark, Kungsholmens gymnasium, Kristin Persson, Stockholms universitet, Carl-Johan Rundgren, Stockholms universitet (FND202408).
- Meningserbjudanden om naturvetenskapliga begrepp i klassrummet i åk 4. Susanne Lingblom, Mittuniversitetet (FND202409).
- 17.30–20.00 Posterutställning, mingel och buffé på Digitalt laborativt centrum (DLC), Högskolan i Halmstad.
Posterutställningen
Verktyg för att visualisera kemi [Fredrik Lannestam Holmelin, Göteborgs universitet] FND202439
ISLE-inspirerad kursutveckling på Lärarlyftet i fysik [Lukasz Michalak, Nationellt resurscentrum för fysik (NRCF), Lunds universitet] FND202444
Europeiskt samordningsnätverk och aktiviteter för att anamma ett hållbart och inkluderande STEAM-utbildningssystem: blandningen av konstnärliga och kreativa tillvägagångssätt inom STEM-utbildning, forskning och innovation [Birgitta Nordén, Malmö universitet] FND202446
Program 13 november
- 8.30 –10.00 Parallella sessioner
Om parallella sessioner 8.30–10.00
Varje punkt är om 30 minuter med 20 minuters föreläsning och 10 minuter för diskussion.
Sal Q149, Black box
- Kulturellt relevant naturvetenskaplig undervisning ur ett samiskt perspektiv – att inkludera árbediehtu i NO-undervisning för alla. Anna-Karin Westman, Mittuniversitetet, Maria Andrée, Mittuniversitetet och Stockholms universitet, Eva-Karin Kroik, Västernorrlands sameförening, Sundsvall, Isabell Andersson, Västernorrlands sameförening, Sundsvall (FND202438).
- Att identifiera elevers tecken på lärande i fysikklassrum: olika tidsskalor och detaljnivåer i multimodal analys. Kristina Danielsson, Stockholms universitet och Linnéuniversitetet, Fredrik Jeppsson, Linköpings universitet, Ewa Bergh Nestlog, Linköpings universitet, Kok-Sing Tang, Curtin University (FND202437).
- Att utveckla elevers intresse för NT‑undervisning. Peter Bergström, Timrå gymnasium, Niklas Boman, Timrå gymnasium, Joy Brown, Timrå gymnasium, Linn Flodholm Ellsäter, Timrå gymnasium, Anders Malmberg, Timrå gymnasium, Jörgen Saarela, Timrå gymnasium, Anna-Karin Westman, Mittuniversitetet (FND202413).
Sal Q121, Hjärnverket
- Insikter från forskningsprojektet ”Att undervisa om klimatförändringar” - resultat och konsekvenser för undervisning i naturvetenskaperna. Nina Christenson, Karlstads universitet, Jesper Haglund, Karlstads universitet, Niklas Gericke, Karlstads universitet (FND202416).
- Sexualitet, samtycke och relationer – en enkätstudie om gymnasieungdomars syn på viktiga undervisningsområden. Mats Lundström, Malmö universitet (FND202422).
Sal Q105, Black and White
- Utveckling av språkligt inkluderande strategier för NTA-undervisning: En interventionsstudie för att främja alla elevers lärande i naturvetenskap. Annika Karlsson, Malmö universitet och Helena Holmström, GrF Utvecklingsavdelning Malmö stad (FND202417).
- Momentmodellen som stöd för lärare att utveckla elevers smak för naturvetenskapliga samtal och undersökningar[Per Anderhag, Stockholms universitet och utbildningsförvaltningen Stockholms stad, Cecilia Caiman, Stockholms universitet, Anna Jeppsson, Mariehällsskolan, Utbildningsförvaltningen Stockholms stad, Pia Larsson, Välfärd Skola, Nacka kommun, Magnus Nilson, Loviselundsskolan, Utbildningsförvaltningen Stockholms stad, Per-Olof Wickman, Stockholms universitet (FND202419).
- Naturvetenskap i förskolan – kunskapsfokus under ett utvecklingsprojekt. Andreas Redfors, Högskolan Kristianstad, Lotta Leden, Högskolan Kristianstad, Marie Fridberg, Högskolan Kristianstad (FND202420).
Sal Q116, STEAM-Lab
- Vad är AI-litteracitet i skolan? Preliminära resultat från en Delfistudie med implikationer för STEM-ämnen. Jonas Hallström, Linköpings universitet, Linda Mannila, Linköpings universitet och Helsingfors universitet, Charlotta Nordlöf, Linköpings universitet, Fredrik Heintz, Linköpings universitet, Katarina Sperling, Linköpings universitet, Linnéa Stenliden, Linköpings universitet (FND202421).
- Lärarstudenters erfarenheter av digitala verktyg i utomhusundervisning om biologisk mångfald: Möjligheter och begränsningar. Anne-Marie Cederqvist, Mattias Rundberg och Charlotte Hammarsten, samtliga Högskolan Halmstad (FND202405).
- Fortbildning om simuleringar och visualisering i kemi. Fredrik Lannestam Holmelin, Göteborgs universitet och Cecilia Stenberg, Kemilärarnas resurscentrum (FND202418).
- 10.00–10.30 Fika
- 10.30–11.30 Keynote Susanne Walan
- 11.30–12.30 Lunch – Restaurang Mangold
- 12.30–13.30 Parallella sessioner
Om parallella sessioner 12.30–13.30
Varje punkt är om 30 minuter med 20 minuters föreläsning och 10 minuter för diskussion.
Sal Q149, Black box
- Didaktiska modeller för att skapa sammanhang och progression i lärarutbildningens didaktiska inslag. Torodd Lunde, Karlstads universitet (FND202425).
- Att göra det osynliga synligt: En analys av hur molekylorbitalteori representeras och packas upp i kemiböcker på universitetsnivå. Emelie Patron, Linnéuniversitetet, Susanne Wikman, Linnéuniversitetet, John Airey, Stockholms universitet (FND202412).
Sal Q121, Hjärnverket
- Mobiltelefonen och elevers agens i experimentella aktiviteter eller ”Om ni blir läkare så flyr jag Sverige”. Henni Söderberg, Kungliga Tekniska högskolan, Kristina Andersson, Kungliga Tekniska högskolan, Annica Gullberg, Kungliga Tekniska högskolan, Jenny Ivarsson, Högskolan i Borås, Anita Hussénius, Uppsala universitet (FND202426).
- Barn programmerar – varför då? Karin Ollinen, Malmö stad (FND202436).
Sal Q105, Black and White
- Funktionellt ramverk för ämnesövergripande samarbeten. Miguel Perez, Linnéuniversitetet, Sadaf Salavati, Linnéuniversitetet och Barbro Tyrberg, Linnéuniversitetet (FND202406).
- Att skapa plats för förundran i grundskolans NO-undervisning. Bodil Sundberg, Linnéuniversitetet, Johanna Andersson, Linköpings universitet, Christina Ottander, Umeå universitet (FND202428).
Sal Q116, STEAM-Lab
- Fysiklärarstudenters kunskaper och strategier för undervisning med hjälp av digitala verktyg. Lorena Solvang, Karlstads universitet och Jesper Haglund, Karlstads universitet (FND202429).
- Skolverkets regeringsuppdrag inom digitalisering, naturvetenskap och teknik. Mats Hansson, Skolverket och Malin Lavett Lagerström, Skolverket (FND202414).
- 13.45–14.45 Examensarbeten (NATDID/FND) – pristagarnas presentationer
- 14.45–15.15 Kaffe
- 15.15–16.15 Årsmöte FND
- 16.45–17.45 Stadsvandring som början vid Norre Port (adress Norre Katts gränd 1, 302 43 Halmstad) i Halmstads centrum och avslutas vid Stora Torg. Egen transport till Norre Port . Bussturer hittas under Hitta till Högskolan ovan. Promenad till Nørreport från Högskolan tar cirka 30 minuter.
- 19.00–22.00 Konferensmiddag på Franz Bistro & Bar (Storgatan 52, 302 43 Halmstad).
Franz Bistro & Bar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Program 14 november
- 08.45–9.45 Workshop för doktorander och handledare
- 09.45–10.00 Fika
- 10.00–11.30 Parallella sessioner
Om parallella sessioner 10.00–11.30
Varje punkt är om 30 minuter med 20 minuters föreläsning och 10 minuter för diskussion.
Sal Q149, Black box
- Mer än en Googling bort: Utmaningar med att förstå naturvetenskap online. Anna Loden, Umeå universitet (FND202433).
- ”Så jag visste att jag inte ville gå natur för det tror jag att jag inte skulle orka” - Elevers uppfattningar om teknik- och naturvetenskapsprogrammen inför gymnasievalet. Louise Björlin Svozil, Kungliga Tekniska högskolan, Kristina Andersson, Kungliga Tekniska högskolan, Arnold Pears, Kungliga Tekniska högskolan (FND202435).
- Etiska dilemman när AI möter undervisning i naturvetenskap och teknik. Karin Stolpe, Linköpings universitet och Gunnar Höst, Linköpings universitet (FND202434).
Sal Q121, Hjärnverket
- Elevers förståelse för teknikens historia genom en VR-upplevelse. Johan Lind, Malmö universitet (FND202427).
- STEM Education: A Remote Laboratory Implementation in Physics Courses. Lena Claesson, Katedralskolan, Lund och Benny Lövström, Blekinge Institute of Technology (FND202447).
- Aktuell forskning till klassrummet genom digitala möten i biologi- och kemiundervisningen. Ammie Berglund, Nationellt resurscentrum för biologiundervisning, Jenny Olander, Kemilärarnas resurscentrum, och Stockholms universitet, Cecilia Stenberg, Kemilärarnas resurscentrum, och Stockholms universitet (FND202430).
Sal Q105, Black and White
- Verktyg för lärande – Att stimulera reflektion för att utveckla lärastudenters utveckling av ämnesdidaktisk kunskap (PCK) Pernilla Nilsson, Högskolan Halmstad, Anne-Marie Cederqvist, Högskolan Halmstad, Mattias Rundberg, Högskolan Halmstad (FND202443).
- Sexåringars meningsskapande i kemi genom multimodal undervisning som inkluderar skapande av digitala animationer. Emelie Patron, Linnéuniversitetet, Marina Wernholm, Linnéuniversitetet, Kristina Danielsson, Stockholms universitet, Andreas Ebbelind, Linnéuniversitetet, Hanna Palmér, Linnéuniversitetet (FND202411).
- Aspekter av naturvetenskapligt innehåll: En fallstudie med slowmation som representationsform för att synliggöra förskolebarns förståelse. Maria Papantonis Stajcic, Högskolan Halmstad, Pernilla Nilsson, Högskolan Halmstad, Anne-Marie Cederqvist, Högskolan Halmstad (FND202432).
Sal Q116, STEAM-Lab
- Kritiska aspekter i undervisning och lärande om ekologiska samband. Ulrika Bossér, Linnéuniversitetet och Lena Wennersten, Linnéuniversitetet (FND202410).
- Interventionsstudier som självständiga arbeten på lärarutbildningen. Jesper Haglund, Karlstads universitet och Jeanni Flognman, Karlstads universitet (FND202423).
- 11.35–12.00 Avslutning och överlämnande till FND 2026
- Grab-and-go lunch från Restaurang Mangold
Keynote speakers
- Fredrik Jeppson, docent i naturvetenskapernas didaktik, Linköpings universitetet
- Susanne Walan, docent i naturvetenskapernas didaktik, Karlstads universitet
Fredrik Jeppson och Susanne Walan är två framstående forskare med lång erfarenhet av forskning i naturvetenskapernas didaktik. I undervisning där digitalisering ingår skapas såväl möjligheter som utmaningar till utvecklad kunskap om naturvetenskap och teknik.
Fredrik Jeppson
Multimodal undervisningspraktik – en möjlig väg framåt för att kunna beskriva och förstå de olika färdigheter som krävs i skola och samhälle.
Varje beskrivning av ett naturvetenskapligt fenomen är alltid en representation, med mål att lyfta fram och förstärka vissa aspekter av ett fenomen samtidigt som andra aspekter tonas ner. Det kan vara utmanande för elever att röra sig inom och mellan olika representationsformer. Fredrik Jeppson kommer att prata om hur multimodala perspektiv kan appliceras som ett medvetet didaktiskt verktyg, som ett analytiskt ramverk och som utgångspunkt kring bedömning.
Susanne Walan
Att använda digitala verktyg i undervisning om naturvetenskap för att stimulera lärande i förskola och grundskola.
Vi lever i en värld med stora inslag av digitalisering, så även i skola och förskola. Vad säger nuvarande forskning om hur användning av digitala verktyg kan stimulera lärande inom naturvetenskap i förskola och grundskola? Vilka typer av verktyg används och varför? I vilken utsträckning leder detta till stimulerat lärande i naturvetenskap?
Om konferensen
- Datum: 12–14 november 2024
- Plats: Högskolan i Halmstad, Digitalt laborativt centrum (DLC) i hus Q.
- Sista anmälningsdag: Sista anmälningsdag har passerat.
- Avgift: 2 000 kronor (exkl. moms). I priset ingår för- och eftermiddagsfika, två luncher och två middag samt en konstvandring på stan.
Betalning
Betalning av anmälningsavgiften om 2 000 kronor (exkl. moms) görs till Högskolan i Halmstad.: Bankgiro: 5328-2414, Danske Bank Sverige, senast den 16 oktober
Obs! Vid betalningen måste du ange ditt namn, samt märk betalningen: 980243
Boende
Högskolan i Halmstad har avtal med olika hotell, se nedan förslag på hotell nära campus. Som deltagare under konferesen bokar och betalar du själv hotell.
Profil Hotels Halmstad Plaza
Bokning och kontakt
Boka via denna länk: Halmstad Plaza Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Det går också bra att ta direktkontakt:
Telefon: 035–240 10 00 eller e-post: halmstadplaza@profilhotels.se
Bokningskod: Halmstad Högskola - Naturvetenskaparnas Didaktik
Hitta till konferensen
Kontakt
-
Eventgruppen vid Högskolan i Halmstad