Sök Stäng

Framtidens kommunikatörer presenterade kreativa projekt på MediaXpo

Förra veckan markerade eventet MediaXpo slutet på termin fem för medie- och kommunikationsstudenterna på Högskolan i Halmstad. Under hela terminen har de arbetat med sina medieproduktioner i nära samarbete med lokala samhällsaktörer. I tisdags fick de äntligen möjligheten att presentera sina projekt för publik.

Om MediaXpo

MediaXpo är ett studentdrivet event som arrangeras av avgångsstudenter på Medie- och kommunikationsvetenskapligt program – inriktning hälsa, som numera heter Medier och kommunikation i teori och praktik. Eventet äger rum i slutet av termin fem.

Under terminen arbetar studenterna i grupper med olika medieprojekt i samverkan med lokala organisationer och företag. På MediaXpo presenteras resultaten av projekten, där studenterna själva ansvarar för att planera, koordinera och moderera hela eventet.

Årets MediaXpo samlade studenter, lärare och uppdragsgivare i hus S på Högskolan att ta del av avgångsstudenternas medieprojekt. Evenemanget inleddes med mousserat te och mingel innan presentationerna började. Totalt sex kreativa projekt med fokus på hälsa visades i år – allt från informationsfilm riktad till tränare om så kallade maskrosbarn, till film som ska öka medvetenheten kring sexuellt överförbara sjukdomar.

Film och ljud ska guida besökare

Destination Åkulla Bokskogar vill locka fler besökare till det femtio kvadratkilometer stora naturområdet i Halland. Uppdraget att lösa denna utmaning gick till studenterna Divina Alfredsson Palm och Hampus Andersson som tillsammans med sin projektgrupp har producerat digitalt innehåll för olika målgrupper.

– Vår uppdragsgivare vill att Åkulla Bokskogar ska framstå som en plats med ett brett utbud av aktiviteter där man utöver vandring även kan cykla mountainbike, paddla kanot och mycket annat. Ett fokus var att förtydliga anknytningen mellan Bockstensmannen och platsen för att förstärka vandringsupplevelsen, förklarar Divina Alfredsson Palm.

Efter en grundlig målgruppsanalys av danskar och tyskar samt barnfamiljer skapade gruppen en inspirationsfilm, två så kallade reels till sociala medier och 16 ljudberättelser på fyra språk.

– Filmerna kommer att finnas på sociala medier och Åkullas webbplats. I naturområdet föreslår vi QR-koder som ger tillgång till ljudberättelserna. Medan vissa ljudspår är tänkta för familjer att samtala kring, är andra mer fokuserade på natur, miljö och ekosystem och lokalhistoria för vuxna, berättar Hampus Andersson.

Gruppen har samarbetat med flera experter under produktionen. De har bland annat spelat in en tysktalande student och intervjuat en expert på allemansrätten vid Länsstyrelsen och museichefen på Hallands kulturhistoriska museum.

Två studenter i mörk kostym håller i läskort och ler mot kameran. I bakgrunden finns ballonger. Foto.

Divina Alfredsson Palm och Hampus Andersson var moderatorer på MediaXpo 2025.

”Väldigt fint sätt att tolka upplevelserna”

För Åkulla Bokskogar var samarbetet med Högskolans studenter det första. Ingela Armbro och Johan Adermalm från verksamheten var på plats och var minst lika pirriga som studenterna inför presentationen. Båda kände sig mycket nöjda och trygga med resultatet.

– Vår största utmaning just nu är avsaknaden av digital information och marknadsföring i och om området. Det har varit extra roligt att studenterna har varit så lyhörda för våra önskemål om att rikta sig till utlandsmarknaden, säger Ingela Armbro som driver Åkulla Outdoor Resort.

Åkulla Outdoor Resort planerar nu att integrera projektgruppens digitala lösningar i sina kanaler. Ingela Armbro och Johan Adermalm hoppas att detta kan inspirera andra entreprenörer i Åkulla Bokskogar att både dela innehållet och börja använda digitala kanaler för att nå sina besökare.

– Jag tycker att resultatet är ett väldigt fint sätt att tolka alla de upplevelser som finns hos oss. De digitala medierna kan förstärka den analoga upplevelsen av att vistas i skog och mark. Jag tycker att de har löst det med mycket fingertoppskänsla, säger projektledaren Johan Adermalm, och Ingela Armbro håller med:

– De har överträffat mina förväntningar.

Två personer sitter vid ett runt bord och ler mot kameran. I bakgrunden finns en trappa.

Johan Adermalm och Ingela Armbro var förväntansfulla inför årets MediaXpo.

Från nervöst till lyckat

Medieprojektet har varit utvecklande för studentduon Divina Alfredsson Palm och Hampus Andersson, som särskilt uppskattar utbildningens praktiska moment.

– Vi har vuxit jättemycket under den här terminen och gjort saker vi inte trodde att vi kunde göra. Det känns verkligen som att vi har varit ute i arbetslivet, säger Hampus Andersson.

Utöver medieprojektet har studenterna också lärt sig mycket av att arrangera och moderera på MediaXpo 2025.

– Det känns otroligt roligt att ha gjort det här. Det var lite nervigt innan vi gick upp på scenen, men jag tycker att vi löste det bra. Det kom dessutom mer folk än vad vi hade förväntat oss, så det var en positiv överraskning, avslutar Divina Alfredsson Palm.

Uppdragsgivare på MediaXpo 2025

  • Gymnastikföreningen GF Ling
  • Hushållningssällskapet Halland
  • Inte min match
  • Kommunikationsavdelningen vid Högskolan i Halmstad
  • Region Halland
  • Åkulla Bokskogar

Publicerad

kontakt

Dela

Kontakt