Sök

Medie- och kommunikationsstudenter i rampljuset under årets MediaXpo

Varje höst ägnar sig sistaårsstudenterna som läser medie- och kommunikationsvetenskap åt medieprojekt på uppdrag av, och i nära samarbete med, lokala samhällsaktörer. Den 9 januari var det dags för studenterna att presentera sina projekt för andra studenter, uppdragsgivare, och en jury på årets MediaXpo.

Evenemanget MediaXpo är en årlig höjdpunkt för studenterna på Medie- och kommunikationsvetenskapligt program – inriktning hälsa. Nytt för i år var att även studenter på programmet Strategisk svenska – digital kommunikation, forensik och marknadsföring och Hälsopedagogiskt program var inbjudna som besökare.

Studentduon Leon Johansson och Julia Carlsson deltog som moderatorer på MediaXpo 2024.

”Det är spännande att se hur studenter försöker navigera i ett medielandskap som hela tiden ser annorlunda ut.”

Hillevi Gustafson, jurymedlem på MediaXpo

Projekt med fokus på medieproduktion

På MediaXpo presenterade studenterna totalt fem spännande projekt, där de har arbetat med medieproduktion för olika digitala kanaler åt ett antal uppdragsgivare.

Juryn, som bestod av representanter från Region Halland, TEK Kompetens och BoostHBG, fanns på första parkett för att ge varje projektgrupp värdefull återkoppling på presentation och genomfört arbete.

– Det är spännande att se hur studenter försöker navigera i ett medielandskap som hela tiden ser annorlunda ut, sade jurymedlemmen Hillevi Gustafson på eventet i förra veckan.

Hillevi Gustafson, som deltog i MediaXpos jury för andra gången, ser många fördelar med eventet. Projekten är viktiga för att studenterna i ett tidigt skede ska få en förankring i arbetslivet. Hon är filmskapare och arbetar även som outreach producer.

– Det händer inte sällan att man sitter ensam i film- och mediebranschen. Det är därför en jättestor fördel att få göra en sådan här relativt stor produktion i ett utbildningssammanhang. Genom att göra en av sina första produktioner på en kunskapsintensiv och trygg plats med kurskamrater och lärare kan man få mycket stöttning, feedback och input på olika sätt, sade Hillevi Gustafson.

Kvinna i mörkt långt hår och glasögon ler mot kameran. I bakgrunden hänger ballonger. Foto.

Hillevi Gustafson föreläste för medie- och kommunikationsstudenterna i höstas och fick då en liten tjuvtitt på projekten.

Kampanj för att locka fler medlemmar

MediaXpo arrangeras av studenterna själva, och sistaårsstudenterna Leon Johansson och Julia Carlsson ingick i arrangörsgruppen och agerade som moderatorer för årets event.

De båda presenterade även den egna gruppens projekt där de hade fått i uppdrag av Halmstad Aikidoklubb att skapa en marknadsföringskampanj för att locka fler medlemmar till klubben. Gruppen producerade en film, med egenproducerad dramatisk musik, riktad till kvinnor i 20–25-årsåldern.

De tycker båda att det har varit en rolig och utmanande uppgift. Leon Johansson berättade att det har varit skönt att fokusera helhjärtat på projektet.

– Det var som att testa på arbetslivet, även om man var i skolan, sade Leon Johansson, och Julia Carlsson håller med.

”Superkul med lärorikt event”

Efter årets MediaXpo är Julia Carlsson nöjd med dagen.

– Jag tycker verkligen att MediaXpo blev lyckat i år! Vi arbetade bra tillsammans i klassen och lyckades göra detta event till vårt eget med en ”filmpremiär-känsla”. Det var superkul att få möjligheten att arrangera ett sådant här lärorikt event där vi får dela med oss, och även ta del av en hel del kunskaper kring filmproduktion från samtliga medverkande och från juryn, konstaterade Julia Carlsson.

Uppdragsgivare på MediaXpo 2024

  • Bråddareds häst för hälsa och välbefinnande
  • Hushållningssällskapet Halland
  • Utbildningsteamet, Hemvårdsförvaltningen i Halmstads kommun
  • Halmstad Aikidoklubb
  • Idrottscentrum

Text: Katarina Tran
Foto: Ida Fridvall

Publicerad

kontakt

Dela

Kontakt