Sök Stäng

Hack the Crisis – digitalt hackathon sökte lösningar på coronakrisen

Coronakrisen har tagit samhället med storm. Nästan över en natt blev vi tvungna att ställa om våra liv och våra verksamheter. Nu arbetar många hemifrån, bland annat en stor del av Högskolans medarbetare, och högskolestudenter läser på distans. Mitt i oron och den omvälvande förändringen dyker det upp initiativ som skänker hopp. Ett sådant är det digitala hackathonet Hack the Crisis där flera av Högskolans studenter deltog.

”Covid-19 har ställt oss inför utmaningar som inte har några nationsgränser. Jag upplever att Hack the Crisis har visat för Sverige och världen att solidaritet och enighet är nödvändigt i det här läget.”

Aizhan Stanbayeva, student på Masterprogram i industriell organisation och innovation.

Hack the Crisis ägde rum den 3–6 april på initiativ av regeringen, Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Hack for Sweden och Openhack. Hackathonets mål var att samla kreativa idéer och utveckla koncept i ett försök att skapa lösningar på den pågående coronakrisen. Totalt deltog 7 400 personer, däribland studenter från Högskolan i Halmstads Masterprogram i industriell organisation och innovation och Masterprogram i energismart innovation i byggd miljö.

– Covid-19 har ställt oss inför utmaningar som inte har några nationsgränser. Krisen utsätter människor från alla delar av världen för liknande påfrestningar, och vi måste samarbeta för att hitta lösningar. Jag upplever att Hack the Crisis har visat för Sverige och världen att solidaritet och enighet är nödvändigt i det här läget, säger Aizhan Stanbayeva, student på Masterprogram i industriell organisation och innovation.

Jordklot som coronavirus. Illustration.

Att ta itu med konsekvenserna av covid-19 är en kritisk utmaning för hela samhället, inte bara i Sverige utan också över hela världen.

Joakim Tell är docent och universitetslektor i industriell organisation och undervisar till vardags de deltagande studenterna. Han och hans kollega docent Maya Hoveskog rekommenderade studenterna att ställa upp i hackathonet.

– Vi strävar efter att hålla våra kurser och program uppdaterade och arbeta med relevanta utmaningar som gör det möjligt för studenter att koppla teoretisk kunskap till praktisk tillämpning. Att ta itu med konsekvenserna av covid-19 är en kritisk utmaning för hela samhället, inte bara i Sverige utan också över hela världen. Det finns ett akut behov av många bra idéer och våra studenter kan ge värdefulla bidrag, säger han och lägger till:

– Vi hoppas att deltagandet också kan ge studenterna ett högre syfte och möjlighet att göra verklig skillnad. Vi har också många internationella studenter som kan bredda diskussionen genom att tillföra intressanta perspektiv från sina hemländer.

”Vi strävar efter att hålla våra kurser och program uppdaterade och arbeta med relevanta utmaningar som gör det möjligt för studenter att koppla teoretisk kunskap till praktisk tillämpning.”

Joakim Tell, programansvarig

Att bidra är den stora vinsten

Hack the Crisis hade tre olika fokusområden: Rädda liv, Rädda samhällen och Rädda företag. Inom varje område utsågs två vinnande bidrag, ett med fokus på konceptuella lösningar och ett med fokus på digitala lösningar. Vinnarna fick dela på en prissumma på 150 000 kronor. För Aizhan Stanbayeva var det dock inte pengarna som lockade:

– Jag ville delta för att få en chans att bidra och göra skillnad. Jag samarbetade med tre kurskamrater: Nazia Rumana, Mutaz Darabseh och Arjun Thyagaraj, och tillsammans utvecklade vi konceptet @stayhometesting. Vårt system gör det möjligt att transportera tester tagna i hemmet till ett labb för analys utan att röra vid proverna. På det sättet minskar risken för smitta, och provtagningen förenklas. Vårt förslag vann inte, men flera av de mentorer som gav oss råd under hackathonet var intresserade av vår lösning. Vi hoppas att systemet kommer att kunna tas i bruk och komma samhället till nytta.

Maya Hoveskog är nöjd med studenternas prestationer:

– Vår förhoppning var att studenterna skulle kunna bidra med nyskapande och kreativa idéer, och det har de verkligen gjort! Hackathonet har också fått studenterna att tänka på flera typer av hållbart värdeskapande – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Vi hoppas att Hack the Crisis har gett studenterna ökat självförtroende, och att det har hjälpt dem att se kopplingen mellan verkligheten och det som de lär sig under sin utbildning. Och så hoppas vi så klart att de har haft roligt. Det behöver vi också kunna ha, trots kristider.

Publicerad

kontakt

Dela

Kontakt