Högskolan vill ta e-sportandet till nästa nivå
Fredagen den 4 oktober samlades e-sportare och andra intressenter på Högskolan i Halmstad för att diskutera sportens framtid och plats i samhället. På eftermiddagen hölls flera seminarier, vilka följdes av det välbesökta evenemanget Level Up Esport – with Science. Där fick de drygt 1 200 besökarna ta del av rafflande turneringar och finaler i olika spel, lyssna på intressanta föreläsningar och prova på e-sporter i utställarnas montrar.
”Företrädare för e-sporten, både nationellt och internationellt, har pekat på att e-sporten saknar långsiktiga samarbeten för att kunna utveckla sin verksamhet. Här kan Högskolan i Halmstad bidra, eftersom vi har kompetens inom områden som är viktiga för e-sporten.”
Anders Nelson, vicerektor med ansvar för samverkan, innovation och internationalisering
Eftermiddagen ägnades åt seminarier där e-sportsaktörer, både inom näringslivet, utbildningsväsendet och föreningslivet, delade med sig av sina erfarenheter. Stämningen var öppen och tillåtande, och tankarna och åsikterna var många och intressanta. Viljan till samverkan var tydlig, och det var uppskattat att få möta andra intressenter inom området. Ulrika Rehnfors, enhetschef på kulturförvaltningen i Halmstads kommun, var nöjd med dagen.
– Vi är här i dag för att vi vill omfamna e-sporten. Vi är intresserade av hur kommunen kan stötta unga aktörer i deras intressen. Precis som det erbjuds arenor för andra idrotter kan det kanske erbjudas e-sportsarenor. Jag tror att e-sport är en fråga för hela kommunen, och inte bara för kulturförvaltningen. Det krävs samarbete, säger Ulrika Rehnfors.
På plats fanns också representanter för Mullsjö kommun, där Dejan Nedic arbetar som digitaliseringsstrateg, och har ett stort engagemang för just e-sport:
– Mullsjö kommun driver ett ettårigt projekt som handlar om att etablera fysiska mötesplatser. Vi planerar att upprätta två platser dit kommuninvånare kan komma och utöva e-sport under ordnade former.
Rickard Ivehag, också han anställd i Mullsjö kommun, leder projektet som Dejan Nedic talar om. Han är nöjd med dagen på Högskolan, men efterlyser också nya grepp:
– Det är ofta samma frågor som lyfts, och jag tror att det behövs en konkretisering. Vi behöver göra en plan för hur vi tar oss framåt.
Level Up Esport – with Science
På kvällen tog en rad olika föreningar, skolor, e-sportsorganisationer och andra intressenter plats i Högskolehallen för evenemanget Level Up Esport – with Science. Här erbjöds besökaren på en e-sportsupplevelse utöver det vanliga. Musiken pulserade i takt med de färgade lamporna som belyste scenen där e-sportarna satt framför sina datorer. Stora skärmar gjorde det möjligt för besökarna att ta del av det som hände i spelen. Under kvällen bjöds det bland annat på final i Gymnasieligan. Deltagarna spelade Counter-Strike Global Offensive, och Grillska Gymnasiet från Eskilstuna korades till vinnare. En annan populär programpunkt var när Halmstads BK mötte Halmia i fotbollsspelet FIFA, en match som Halmia gick vinnande ur. Halmia fick sedan möta den svenska mästaren i FIFA, Zackarias Johansson från Malmö FF. Också den matchen vanns av Halmia.
Bygg ditt varumärke som e-sportare
Under kvällen fanns det också möjlighet att ta del av intressanta föreläsningar ledda av Högskolans experter och forskare. Matts Skagshöj, adjunkt inom medie- och kommunikationsvetenskap, pratade om hur e-sportare kan bygga sitt varumärke:
– Som e-sportare behöver du, precis som andra idrottare, bygga upp och stärka din profil. I jakten på sponsorer behöver du veta vem du är, och hur du ska kommunicera dig själv för att få andra intresserade av det du gör.
Matts Skagshöj undervisar i en kurs i strategisk kommunikation på Högskolans program Professionell idrottskarriär och arbetsliv. I kursen får studenterna lära sig hur de kan kommunicera sig själva så att andra blir intresserade och vill investera i det som de gör.
– Rent principiellt finns det inga skillnader mellan hur du ska gå tillväga för att bygga upp ditt varumärke oavsett om du är professionell e-sportare eller om du sysslar med någon annan sport. Det är samma sätt att tänka, men det handlar så klart om olika kulturer och kontexter inom de olika sporterna, säger Matts Skagshöj.
På plats under kvällen fanns e-sportstjärnan Jennifer Karppinen, känd som Zietra. Hon spelar spelet Counter-Strike Global Offensive, och är en förebild för många. Under eftermiddagens seminarieserie talade hon på temat ”E-sport och jämlikhet”.
– Det är klart att jag har fått kommentarer om att jag är kvinna, och om att tjejer inte borde spela, men jag tar inte så hårt på det. Jag tycker att det är viktigt att tjejer inte nöjer sig med att spela på tjejscenen, utan faktiskt vågar ta steget och spela med killarna. Det är bara så vi kan göra e-sporten jämställd.
Jennifer Karppinen har ett meddelande till alla de föräldrar som oroar sig över sina barns skärmtid, och som kanske helst skulle vilja att barnen inte spelar datorspel:
– Skärmarna är vår framtid. Genom att inte låta barnen använda datorer och iPad tar ni bort framtiden. E-sport kommer att bli en större del av livet, både privat och i skolorna. Det är så vår generation fungerar, så begränsa inte era barn och ungdomar.
”Jag tycker att det är viktigt att tjejer inte nöjer sig med att spela på tjejscenen, utan faktiskt vågar ta steget och spela med killarna. Det är bara så vi kan göra e-sporten jämställd.”
Jennifer Karppinen
E-sporten – det moderna gladiatorspelet
Kalle Jonasson, universitetslektor i utbildningsvetenskap, forskar om e-sport och deltog både under eftermiddagens seminarieprogram och på kvällens föreläsningar. Han drar paralleller mellan e-sport och de antika gladiatorspelen:
– I min forskning har jag gjort en genealogisk analys av olika former av underhållning, och på det sättet konstruerat en möjlig historisk bakgrund till e-sporten. Gladiatorspel kan jämföras med e-sport eftersom de båda är idrotter som inte är helt accepterade socialt. Gladiatorspelen byggde på våld och visst spektakel, och här kan vi dra också en parallell till många datorspel.
Kalle Jonasson menar att forskning inom e-sport är viktig eftersom det skänker sporten legitimitet. Forskningen bidrar med att systematisera kunskapen kring sporten, och kan vara ett sätt att finna en position mellan den gräsrotsrörelse som utgörs av de miljoner hobbyutövare som finns världen över, och den extrema kommersialisering som spelprodukterna i sig skapar.
– Det finns ett stort tomrum inom e-sporten, och det leder till att det är svårt för utövarna att få den hjälp de behöver, till exempel med kost eller med att formalisera sin träning och sitt utövande, säger Kalle Jonasson.
”Det finns ett stort tomrum inom e-sporten, och det leder till att det är svårt för utövarna att få den hjälp de behöver, till exempel med kost eller med att formalisera sin träning och sitt utövande.”
Kalle Jonasson, universitetslektor i utbildningsvetenskap
Samarbete för e-sportens framtid
Anders Nelson, vicerektor med ansvar för samverkan, innovation och internationalisering vid Högskolan, ansvarade för dagen. Han inledde eftermiddagens seminarieprogram genom att betona e-sportens behov av samverkan, till exempel med akademin:
– Vi på Högskolan i Halmstad är nyfikna på vad e-sport är, och på hur vi som högskola kan hitta samarbeten, både inom utbildning och forskning. I dag samlar vi engagerade i sporten, forskare och andra samhällsaktörer. Företrädare för e-sporten, både nationellt och internationellt, har pekat på att e-sporten saknar långsiktiga samarbeten för att kunna utveckla sin verksamhet. Här kan Högskolan i Halmstad bidra, eftersom vi har kompetens inom områden som är viktiga för e-sporten, bland annat idrottspsykologi, innovationsvetenskap, biomedicin, artificiell intelligens och pedagogik.
Högskolan är ett Riksidrottsuniversitet och har en historia av att utbilda elitidrottare. På Högskolan finns programmet Professionell idrottskarriär och arbetsliv (PIKA), som i dag erbjuder tre elitmiljöer inom olika idrotter: golf, bordtennis och ridsport.
– Nästa steg är att undersöka om det är möjligt att också etablera en elitmiljö för e-sport. På det sättet kan vi vara med och skapa en innovativ träningsmiljö för praktisk och forskningsnära utveckling för e-sportare, säger Anders Nelson.
Text: Christa Amnell och Hilda Liberg
Bild: Anders Andersson och Christa Amnell
Röster från besökarna
Peter Lindqvist och Helene Jönsson
– Vi spelar mycket. Det är en stor del i våra vardagsliv, och därför ville vi komma hit och titta. Jag spelar för att slappna av. Vi har två barn som är åtta och tio år gamla, och jag spelar mycket tillsammans med dem, säger Helene Jönsson.
– Vår son har varit med mig väldigt tidigt när jag har spelat. Jag tror att det är viktigt att finnas närvarande och ha koll när barnen spelar, och att ta diskussionen kring vad det är de spelar, säger Peter Lindqvist.
Daniel Göransson och Ann Göransson
– Jag såg affischer på skolan och tyckte att det verkade vara en kul grej, så därför är vi här i dag. Jag spelar ganska mycket FIFA, det är roligt att se det live, säger Daniel Göransson.
– Det är väldigt kul att vara här. Det är häftigt med alla lampor och med musiken, och alla är så glada och positiva, säger Ann Göransson.