Högskolans kvalitetssäkringsarbete godkänt av UKÄ
Efter ett års utvärdering har Högskolan i Halmstad fått omdömet ”godkänt” i Universitetskanslersämbetets (UKÄ) granskning av lärosätets kvalitetssäkringsarbete inom utbildning. Det innebär att Högskolan uppfyller samtliga av de bedömningsområden som UKÄ har utvärderat.
– Det känns helt fantastiskt att vi fått ett så fint yttrande från UKÄ:s bedömargrupp. Jag har läst många yttranden genom åren och detta är det mest positiva jag läst. Och bedömargruppen har verkligen satt sig in i vårt kvalitetssystem vilket jag är särskilt glad över. Jag vill verkligen berömma alla medarbetare vid akademier och verksamhetsstöd som är en del av vårt kvalitetssystem. Utan det engagemang som finns i det verksamhetsnära arbetet hade vi inte fått så här fint omdöme, säger Pernilla Nilsson, prorektor med särskilt ansvar för utbildning och kvalitet.
”Kvalitetssystemet är tillfredsställande inom alla bedömningsområden”
Granskningen av kvalitetssäkringsarbetet fokuserar på hur väl lärosätets kvalitetssystem och kvalitetsarbete bidrar till att säkra och utveckla utbildningarnas kvalitet. Den omfattar sex bedömningsområden: styrning och organisation; förutsättningar; utformning, genomförande och resultat; jämställdhet; student- och doktorandperspektiv samt arbetsliv och samverkan. Det övergripande omdömet är att alla dessa bedömningsområden är tillfredsställande. UKÄ:s bedömargrupp konstaterar i sitt yttrande att ”lärosätet har organiserat och byggt ett kvalitetssystem som är omfattande, både på en övergripande och på en detaljerad nivå. Kvalitetssystemet är ändamålsenligt med en ansvarsfördelning som är klart definierad och är därför tillfredställande”.
– Vi är otroligt glada för att vi kommit ut så väl. Det är resultatet av målmedvetet arbete att bygga upp ett kvalitetssystem och kvalitetsarbete som säkrar att våra utbildningar kan erbjuda hög kvalitet till studenterna. UKÄ har också verkligen gjort en gedigen granskning av vårt kvalitetssäkringsarbete. Vi är glada över att UKÄ särskilt har uppmärksammat hur vi målmedvetet har knutit ihop vår ordinarie verksamhetsplanering och verksamhetsutveckling med kvalitetsarbetet, säger Högskolans rektor Stephen Hwang.
Jämställdhetsintegreringen ses som en styrka
Bland styrkorna nämns medarbetarnas kännedom om, delaktighet och engagemang i kvalitetsarbetet. Bedömargruppen ser sammantaget en styrka och stor ambition i lärosätets kvalitetssystem och det arbete som görs inom ramen för det. Här vill bedömargruppen särskilt betona styrkan med alla de olika återkommande dialoger som framträder som centrala i lärosätets kvalitetsarbete. Bedömargruppen lyfter också som en styrka att centrala områden och frågor som är centrala för lärosätets kvalitetssystem och kvalitetsarbete återkommande behandlas och utvecklas över tid, vilket tyder på att de resultat och slutsatser som genereras i kvalitetssystemet verkligen tas till vara för att analysera och utveckla utbildningen.
En annan styrka är lärosätets arbete med jämställdhetsintegrering. Bedömargruppen anser att det arbete som görs på lärosätet och den utveckling inom jämställdhetsområdet som lärosätet har initierat och genomfört under de senaste åren är ett mycket gott exempel på hur ett lärosäte kan arbeta med området jämställdhet inom ramen för, och integrerat i, det systematiska kvalitetsarbetet.
– Bedömargruppen uppmärksammar också den styrka som vårt högskolepedagogiska centrum (HPC) utgör i kvalitetsarbetet, vilket bekräftas både genom det skriftliga underlag som bedömargruppen tagit del av och av intervjuerna med av representanter vid lärosätet. Med tanke på det gedigna arbete som HPC gjort under pandemin känns det verkligen rätt att de får denna uppskattning, säger Pernilla Nilsson.
Resultat ska tillgängliggöras externt
Den enda bedömningsgrunden som inte ansågs uppfylld gäller kommunikationen av resultaten i kvalitetssystemet och hur olika resultat och underlag tillgängliggörs externt, så att framför allt studenter får bättre tillgång till dem. Högskolans pusselpyramid beskrivs i yttrandet som ett gott verktyg för lärosätets kommunikation om kvalitetsarbetet, men utöver de nyheter, beslut och omdömen som publiceras, rekommenderar bedömargruppen lärosätet att se över vilka underlag i övrigt som görs tillgängliga, exempelvis kursvärderingar, nyckeltal eller uppföljningsrapporter.
I Högskolans kommunikationspolicy framgår det att ett mål och syfte med Högskolans kommunikation är att den interna kommunikationen ska främja dialog, effektivitet och samarbete, samt bygga stolthet och delaktighet hos medarbetare och studenter.
”Utvärderingen har varit viktig för att stämma av hur vårt kvalitetssystem och kvalitetsarbete fungerar. Att vi nu får ett så positivt omdöme är tack vare alla medarbetares hårda arbete och engagemang.”
Pernilla Nilsson, prorektor
Bedömargruppen anser att lärosätet har ett ansvar att tillgodose att resultat från de uppföljningar och utvärderingar som genomförs behöver göras tillgänglig externt, både för nuvarande studenter, presumtiva studenter och externa intressenter, och att den bristen måste åtgärdas.
– Utöver kommunikation betonade bedömarna att vi ännu inte hade ett system för extern utvärdering av forskarutbildning, men att man hade en god tilltro till lärosätets långt komna arbete med att utveckla och implementera ett sådant. Högskolans forsknings- och utbildningsnämnd har under hösten tagit fram ett system för detta, vilket kommer att börja tillämpas under året, säger Pernilla Nilsson.
Kvalitetssystemet för forskning med i nästa omgång
Utvärderingen inleddes med att Högskolan i februari 2021 lämnade in en omfattande självvärdering utifrån de sex bedömningsområdena. Därefter har UKÄ:s bedömargrupp gjort två platsbesök och träffat olika grupper och funktioner för att ställa fördjupande frågor inom ett antal områden.
– Jag vill verkligen tacka alla som lagt ner arbete på själva utvärderingen, i att lämna underlag och bli intervjuade. Utvärderingen har varit viktig för att stämma av hur vårt kvalitetssystem och kvalitetsarbete fungerar. Att vi nu får ett så positivt omdöme är tack vare alla medarbetares hårda arbete och engagemang. Jag är så glad och tacksam för detta, säger Pernilla Nilsson.
Alla universitet och högskolor får sitt kvalitetssäkringsarbete för utbildning granskat under perioden 2017–2022. Högskolan i Halmstad ingår i omgång 6, den sista gruppen av lärosäten som granskas på enbart utbildning. Från 2021 är systemet för UKÄ:s granskning av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete komplett och såväl utbildning som forskning granskas i regelbundna cykler. Högskolan i Halmstad arbetar nu med att komplettera kvalitetssystemet för forskning, som alltså kommer att utvärderas som helhet tillsammans med utbildning i nästa utvärderingsomgång.
Text: Selma Sedelius
Mer information
Universitetskanslersämbetets yttrande Länk till annan webbplats.