Resilience and mental health among students at sports high school during Covid-19 pandemic
Många personer blev påverkade när Covid-19 spred sig över världen under våren 2020. Något som verkligen påverkades av pandemin var skolorna och för studenter på idrottsprogram i Sverige betydde det ökat ansvar för teoretisk kunskap och planering av fysisk träning. När förutsättningarna för undervisning och träning ändrades ledde det till problem och svåra utmaningar för några elever, medan andra kände möjligheter för utveckling av eget ansvar och ökad självinsikt.
Forskning om Covid-19, social distansering och hur det påverkar unga personers hälsa relaterat till nedstängningen av skolor och undervisning på distans är ett vanligt diskuterat ämne i dag. Detta gäller inte minst frågor som rör psykisk ohälsa. Få studier har fokuserat på psykosociala hälsofaktorer relaterade till elevers motståndskraft mot stress och upplevelser från vårens nedstängning av idrottsgymnasier (NIU, nationell idrottsutbildning). Vetenskapliga studier av detta fenomen ger möjligheter till rådgivning för NIU-skolor och andra idrottsgymnasier angående rekommendationer som syftar till vidare forskning.
Huvudsyftet med projektet är att undersöka psykosociala faktorer som karaktäriserar NIU-studenter som har hanterat sin vardag på ett utvecklande sätt och upplevt ökad självinsikt relaterat till pandemin. Men också, viktiga lärdomar som idrottselever har erfarit sex månader och ett år efter utbrottet av pandemin som syftar till att utveckla ökad förberedelse för framtida oväntade motgångar.
Under projektets gång har en intervjuguide utvecklats för fokusgrupper där tio grupper, med både manliga och kvinnliga team- och individuella idrottsstudenter, har intervjuats. Data samlades in under hösten 2020 och uppföljande intervjuer gjordes under våren 2021 för att studera deras livssituation och förstå dessa i relation till tid, plats och kontext. Den här studien har bidragit till ytterligare forskning som fokuserar på psykiska och fysiska hälsoproblem relaterat till Covid-19, men den har också ökat kunskapen om idrottselevers motståndskraft avseende stressfaktorer och positiva upplevelser under pandemin.
Det har gjorts separata studier av elever på idrottsgymnasium och lärare på idrottsgymnasium. I en avslutande studie har dessa grupper studerats tillsammans. Kortfattat visar resultat från den avslutande studien att gymnasieelever vid idrottsgymnasium (NIU) var särskilt sårbara för pandemin och dess tillhörande restriktioner. Lärare på idrottsgymnasier drabbades också av pandemin. Kombinerade erfarenheterna från både elever på idrottsgymnasium och deras lärare ger unik insikt om deras vardagslivserfarenhet, personliga utveckling och välbefinnande.
Om projektet
Projektperiod:
- 2021-01-01 till 2025-12-31
Anslagsgivare:
- Centrum för idrottsforskning (CIF)
Partner/samverkan:
- Sannarpsgymnasiet, Halmstad
- Aspero Idrottsgymnasium, Halmstad
Projektdeltagare:
- Urban Johnson, professor, Högskolan Halmstad
- Krister Hertting, docent, Högskolan i Halmstad
- Andreas Ivarsson, professor, Högskolan i Halmstad
- Eva-Carin Lindgren, professor, Högskolan i Halmstad
- Linus Jonsson, universitetslektor, Högskolan i Halmstad
Publikationer:
- Johnson, U., Hertting, K., Lindgren, E-C., & Jonsson, L. (2025). Dealing with uncertainty: A secondary analysis of student-athletes and teachers' experiences in the aftermath of COVID-19. Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2024.2442491.
- Jonsson, L., Hertting, K., Lindgren, E. C., & Johnson, U. (2024). “A roller coaster, both emotionally and work-wise…”: teachers in Swedish certified sport-oriented upper secondary schools experiences of the COVID-19 pandemic. European Journal for Sport and Society, 1–22. https://doi.org/10.1080/16138171.2024.2354549 Länk till annan webbplats.
- Hertting, K., Johnson, U., Lindgren, E-C, Ivarsson, A. (2023) “Someday it will be better again”: upper-secondary student-athletes experiences of schoolwork and sport 7 and 14 months after the COVID-19 outbreak. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2263475 Länk till annan webbplats.
- Johnson, U., Hertting, K., Ivarsson, A., & Lindgren, E-C. (2022). Favorable Adaptation During SARS-cov-2-Pandemic as Told by Student-Athletes’. A Longitudinal and Behavioral Study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19, 12512. https://doi.org/10.3390/ijerph191912512 Länk till annan webbplats.
Konferensbidrag:
- Johnson, U., Jonsson, L., Lindgren, E-C., Ivarsson, A., & Hertting, K. (2024). The double lockdown: School closure and limited opportunities to practice sport among Swedish student-athletes during the COVID-19 pandemic. FEPSAC congress 2024: Performance under Pressure in Sports, Military/Police, Performing arts, Medicine, Business and Daily life, p. 180.
- Jonsson, L., Hertting, K., Lindgren, E-C., Ivarsson, A., Johnson, U. (2024). Dealing with uncertainty: Student-athletes and teachers in Swedish certified sport-oriented upper secondary schools experiences of the COVID-19 pandemic. FEPSAC congress 2024: Performance under Pressure in Sports, Military/Police, Performing arts, Medicine, Business and Daily life, 180.
- Johnson, U., Hertting,H., Lindgren, E-C., & Ivarsson, A. (2022). Student-Athletes’ Voices about the Covid-19 Situation at Sport-Oriented High Schools in Sweden: Focus on Favorable Adaptation. SVEBI conference,
- Johnson, U., Hertting,H., Ivarsson, A., & Lindgren, E-C. (2021). Supporting Psychological Needs and Performance Needs of Student-Athletes throughout the Covid-19 Pandemic: A Study of Favorable Adaptation. International Conference on mental dimension and coaching for sport performance 25-26 November, INSEP, Paris.
Forskningsrapport:
- Johnson, U, Hertting, K., Ivarsson, A., & Lindgren, E-C. (2022). Att leva i en berg- och dalbana – Elever vid nationellt godkända idrottsutbildningar om coronapandemins effekter (pp. 141-161). Statens stöd till idrotten. Uppföljning 2021. Centrum för Idrottsforskning.