Språkvetaren Lisa Närenborn jobbar på ett internationellt IT-säkerhetsbolag

Det blev en intensiv start på nya jobbet för Lisa Närenborn, som har läst programmet Språk, textbearbetning och digital kommunikation. En ny roll, en ny bransch och en pandemi som har tvingat henne att vara ny på jobbet hemifrån har varit utmanande, men hon trivs bra och har stor nytta av sin specialistkompetens.

Hon arbetar som Business Development Representative, eller som hon själv säger: ”med sälj”, på ett IT-säkerhetsföretag med verksamhet globalt.

– Mitt uppdrag är att vara den första kontakten för nya kunder. Jag är med i början av säljprocessen och bokar in möten med mera, säger Lisa Närenborn.

Hon arbetar mot den skandinaviska och baltiska marknaden. Företaget är amerikanskt och har kontor över hela världen, bland annat i Stockholm, och Lisa Närenborns teamkollegor finns i till exempel England, Spanien, Italien och Grekland. Hon tillhör säljteamet i England, men arbetar även ihop med kontoret i Stockholm.

Letade jobb via Linkedin

– Mitt mål har alltid varit att arbeta utomlands. Jag letade jobb via Linkedin och sökte över hela världen, med söktermen ”Swedish”. Man blir ju språkvetare efter utbildningen men det finns inte så många jobb som heter ”språkvetare”, så man får vara lite kreativ när man letar tjänster.

Kommunikationen på arbetet är på svenska och engelska. Hon tycker att hennes utbildning kommer till stor användning.

– Det är mycket med text, i förra veckan skrev jag 700 mejl, så man måste kunna skapa ett bra innehåll – vilket vi fick lära oss under utbildningen. Det är först nu efteråt som det blir tydligt hur man kan använda allt man lärt sig. Utbildningen är relevant för så mycket.

frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>


Vass på att skriva texter

Arbetet kräver en del tekniskt kunnande eftersom företaget är verksamt inom e-postskydd och informationssäkerhet. Arbetsuppgifterna handlar bland annat om att använda språket för att förenkla tekniska saker, samt att skicka ut eventinbjudningar och liknande. Det är nytt för Lisa Närenborn, som tidigare jobbat mest med webb.

– På mitt förra arbete i Portugal var det mer fokus på landningssidor och sökmotoroptimering, så det är utmanande med nya uppgifter i en ny bransch, men det börjar ta sig. Vi fokuserar på att jag ska lära mig en produkt i taget och sen bygger vi på det. Jag har även telefonkontakt med kunder och där handlar det om att bygga relationer och tillit. Det vi säljer är inte något man köper spontant, ofta tar det flera månader från första kontakten till avslutat köp. Jag behöver sätta mig in i vad det är för problem kunden har, vad vi kan hjälpa till med och så vidare, berättar Lisa Närenborn.

Hon tycker att det bästa med utbildningen var att man blev vass på att skriva texter, att det sitter i ryggraden.

– Jag har det i mig utan att tänka på det, jag bara gör och har känsla för det. Under utbildningen var det svårt att se det för man jämförde sig med andra som också var duktiga på språk.

Valde engelska

En av anledningarna till att hon sökte till programmet var för att man kan välja mellan en kandidatexamen i svenska eller en i engelska. Lisa Närenborn valde den i engelska eftersom hon ville arbeta utomlands efter studierna, även om hon inte visste exakt vad hon ville jobba med. Den drömmen fick henne också att åka på en utlandstermin i Missouri, USA, vilket blev en rolig och unik upplevelse som förstärkte viljan att arbeta utomlands.

Efter utbildningen flyttade hon till Portugal och jobbade med marknadsföring för ett hyrbilsföretag. Det trivdes hon bra med, men hon ville inte stanna i Portugal utan planerade att flytta lite längre norrut i Europa.

– Sen kom Corona och resebranschen var inte jättestabil. Då började jag söka nytt och fick det här jobbet, som jag började på i januari i år (2021). Jag trivs väldigt bra, jag gillar företaget och kollegorna och att jobba i det team jag ingår i. Det är kul att skapa innehåll och hitta det unika meddelandet – att se vad som funkar och försöka anpassa och utveckla det.

Att börja på ett nytt arbete, och dessutom i en ny bransch, mitt under en pågående pandemi har varit en erfarenhet. Hon har jobbat hemifrån sedan starten, på grund av pandemin.

– Det har varit lite svårt, det är de där enkla sakerna, sånt som man känner att man borde kunna och som är lite pinsamt att fråga om. Det blir lite stort att skicka ett mejl för att fråga om sånt, men mitt team är fantastiskt så det har funkat bra. Men det är klart att det hade varit lättare att vara på plats på ett kontor, säger Lisa Närenborn.

Specialistkompetens som språkvetare

Framöver funderar hon på att rikta in sig mer mot marknadsföring, som hon tycker är intressant och kul.

– Jag vill kanske gå tillbaka till marknadsföring längre fram, men den rollen jag har nu innehåller också mycket marknadsföring. Jag har ju verkligen en specialistkompetens som språkvetare, den går att applicera på så mycket. Och så kanske jag läser till lite – jag har till exempel gått en kurs i Google Ads som finns gratis online. Jag tänker att extra kunskaper i kombination med min specialistkompetens inom språk och textbearbetning kan få mig att sticka ut lite från mängden, säger Lisa Närenborn.

Text: Karin Bergstrand
Bild och film: Ida Fridvall

Lisa Närenborn

Bakgrund: Studerade Språkvetarprogrammet – inriktning textbearbetning som nu heter Språk, textbearbetning och digital kommunikation

Gör nu: Arbetar som Business Development Representative Nordic & Baltic på företaget Proofpoint i London.

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt