Bil som kör av sig själv spännande examensprojekt
Självkörande fordon – låter det spännande och futuristiskt? Som student på Högskolans program Civilingenjör i datateknik är det ett av många möjliga framtida yrkesområden. Just nu håller en grupp studenter på programmet på att bygga en självkörande bil i miniatyr. Bilen, som är en del av deras examensarbeten, kommer de att köra i den internationella tävlingen F1/10 Autonomous Grand Prix i Berlin.
”Att plugga till civilingenjör i datateknik öppnar dörrar och gör dig attraktiv på arbetsmarknaden.”
Felix Rosberg
Att bygga en självkörande bil är ingen ny idé. Studenterna, som kallar sig för Team Apex, har länge funderat på att göra någonting liknande.
– Vi hade pratat om det här ganska länge. När vi läste vårt tredje år var det några studenter i vår klass som konstruerade en drönare och ställde upp i en tävling i Arizona i USA. Vi tyckte att det verkade vara en rolig utmaning, berättar Harald Lilja. Han lagkamrat Felix Rosberg fyller i:
– Vi ville få vara med i hela processen från idé till färdig produkt.
Studenterna pratade med programansvarig Mikael Hindgren, universitetslektor, som tyckte att idéen lät intressant.
– Internationell samverkan och arbete i olika former av projekt tillhör vardagen för en civilingenjör. Därför är det också en central del av vår utbildning. Vi uppmuntrar alltid studenter att delta i internationella tävlingar och försöker där det är möjligt koppla tävlingarna till projekt inom utbildningen. F1/10 är ännu ett lyckat exempel på ett sådant projekt, säger han.
”Internationell samverkan och arbete i olika former av projekt tillhör vardagen för en civilingenjör. Därför är det också en central del av vår utbildning. Vi uppmuntrar alltid studenter att delta i internationella tävlingar och försöker där det är möjligt koppla tävlingarna till projekt inom utbildningen.”
Mikael Hindgren, programansvarig
Att passa in projektet i utbildningen
När studenterna väl hade bestämt sig för att genomföra projektet kom nästa utmaning – att på något sätt passa in det i utbildningen. Där kom examensarbetet att bli den perfekta lösningen.
– I och med att vi läser till civilingenjörer skriver vi våra examensarbeten på avancerad nivå. Det ställer lite extra krav på vetenskapligheten i de projekt vi väljer. Att bygga en självkörande bil är inte tillräckligt. Vi var tvungna att utveckla projektidén för att testa någonting som ingen annan har testat innan, men som samtidigt bygger vidare på befintlig, aktuell forskning. Dessutom fick vi vara max två personer per examensarbete, vilket innebar att vi var tvungna att undersöka tre olika saker, förklarar Anton Olsson.
Laser och höga hastigheter
När bilen är färdig kommer den att kunna köras i upp till 50 kilometer i timmen. En laserscanner läser hela tiden av omgivningen och förhindrar kollisioner.
– Scannern skickar ut ljus som studsar tillbaka till bilen. På det sättet kan den bedöma avstånd och undvika att köra in i saker. Den skapar en karta som hela tiden uppdateras. Med hjälp av kartan vet den när den kan accelerera och när det är dags att sakta in, säger Felix Stenbäck.
”Att plugga har varit fantastiskt roligt. Jag har träffat väldigt mycket nya människor och lärt mig massor, men nu ser jag fram emot att få applicera det jag har lärt mig på verkliga projekt.”
Anton Olsson
Även om systemet kan verka avancerat är det inte i närheten av den komplexitet som ett självkörande fordon i trafik kräver.
– För att ett självkörande fordon ska kunna fungera i en verklig trafiksituation finns det en lång rad olika saker att tänka på. Vår bil kommer inte att stöta på några fotgängare eller cyklister. Den behöver inte heller kunna läsa av vägskyltar. Vi fokuserar egentligen bara på att den ska kunna upptäcka olika objekt i sin väg och navigera på en relativt fastställd bana. Banan kommer visserligen att förändras mellan varven, men dynamikens omfattning går ändå inte att jämföra med en situation på en riktig väg, säger Jonatan Jönsson.
– I en del av tävlingen kommer vi att köra mot en av våra motståndare på samma bana och då måste de två bilarna kunna läsa av varandra, annars krockar de. Det momentet är nog det närmaste vi kommer en riktig trafiksituation, lägger Harald Lilja till.
Rekryterare hör av sig
Efter nästan fem års studier känner sig Team Apex redo att ge sig ut på arbetsmarknaden.
– Att plugga har varit fantastiskt roligt. Jag har träffat väldigt mycket nya människor och lärt mig massor, men nu ser jag fram emot att få applicera det jag har lärt mig på verkliga projekt, säger Anton Olsson.
Framtiden ser ljus ut för studenterna. Jobben väntar och rekryterare har redan börjat höra av sig trots att de inte har tagit examen ännu.
– Vi får samtal då och då från personer som vill att vi ska komma på intervjer. Det är såklart väldigt roligt, säger Felix Rosberg och avslutar:
– Att plugga till civilingenjör i datateknik öppnar dörrar och gör dig attraktiv på arbetsmarknaden. Vi är efterfrågade bland annat inom förädlingsindustrin, men också inom till exempel tillverkningsindustri och sjukvård. Kunskaper i AI är relevanta nästan överallt idag. Vi kommer att kunna vara med och utveckla morgondagens smarta städer och samhällen.