Sök Stäng
Kursplan

Matematik I för årskurs 4-6, 22,5 hp

Mathematics I for School Years 4-6, 22.5 credits

Kurskod: UV6084

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Kurserna Svenska I för årskurs 4-6 15 hp, Didaktiskt ledarskap för årskurs 4-6 15 hp, Engelska I för årskurs 4-6 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot grundlärarexamen åk 4–6 om 240 hp.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla sin förmåga att planera, genomföra och reflektera över en varierad, kreativ, meningsfull och inkluderande matematikundervisning som tar hänsyn till elevers olika intressen och förutsättningar. Studenten ska, med utgångspunkt i det centrala innehållet för årskurs 4–6 inom aritmetik och geometri, utveckla kunskaper om, färdigheter i och förståelse för matematiken som akademiskt kunskapsfält. Vidare ska studenten utveckla förmågan att främja alla elevers matematiska utveckling utifrån deras kunskapsnivå, grundat i relevant forskning, beprövad erfarenhet och grundskolans styrdokument.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva matematisk kunskap och bärande matematiska idéer i relation till forskning, lärande och undervisning
  • identifiera matematikdidaktiska aspekter som är av betydelse för elevers lärande i matematik
  • beskriva varierade arbetssätt som möjliggör matematisk utveckling hos alla elever

Färdighet och förmåga

  • lösa relevanta matematiska problem inom aritmetik och geometri med en tydliggjord matematisk förståelse
  • använda matematiska begrepp, representationer, idéer och metoder med relevans för undervisning i aritmetik och geometri i årskurs 4–6, samt tillämpa dem i beräkningar och i relation till varandra
  • använda pedagogiska verktyg, både analoga och digitala, såväl för det egna lärandet som för undervisning inom aritmetik och geometri
  • problematisera och tolka centrala ämnesdidaktiska begrepp i relation till planering av undervisningssekvenser med öppna problem och laborativa aktiviteter inom aritmetik och geometri
  • konstruera matematiska elevaktiviteter samt bedöma elevers matematiska lösningars kvaliteter och deras relevans i olika matematiska sammanhang
  • analysera läromedel utifrån relevanta styrdokument och matematikdidaktisk forskning
  • föra, följa och granska matematiska resonemang

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över val av pedagogiska verktyg, både analoga och digitala för undervisning i matematik

Innehåll

Kursen innefattar områdena aritmetik och geometri. Matematik behandlas som en kreativ och undersökande aktivitet med lika fokus på begrepp, representation, metod, beräkningar, resonemang och problemlösning. Särskild vikt läggs vid olika undervisningsstrategier och sätt att förmedla matematik i tal, skrift, bild och med hjälp av både fysiskt och digitalt material. Grundskolans styrdokument finns med som en röd tråd genom kursen. Inom kursen presenteras hur undervisningen kan varieras genom laborativt material och genom att använda matematikdidaktiska verktyg och problemlösning som arbetssätt. Läromedel granskas kritiskt och används med syfte att skapa en matematikundervisning avsedd att gagna alla elevers utveckling, oavsett kulturell bakgrund, kön eller individuell förmåga. Kursen belyser såväl didaktiska som inkluderande perspektiv kopplat till undervisning i matematik för årskurs 4–6.

Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsskolan.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar, workshoppar, laborationer, gruppövningar och i form av verksamhetsintegrerade dagar vid en övningsskola.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examinationsmomentet Aritmetik och aritmetikens didaktik sker genom individuella muntliga tentamensuppgifter. Examination av momentet Geometri och geometrins didaktik sker genom en skriftlig individuell tentamen. Frivilligt genomförda moment kan komma att ge bonuspoäng till examinationsmomenten Aritmetik och aritmetikens didaktik samt Geometri och geometrins didaktik. Bonuspoängen gäller då endast vid kurstillfällets ordinarie examination. Examinationsmomentet Problemlösning examineras genom muntlig uppgift i grupp. Examinationsmomentet Läromedelsanalys examineras genom en skriftlig individuell uppgift. Examinationsmoment Bedömning och undervisning examineras genom individuella skriftliga och muntliga redovisningar av kartläggning, lektionsplanering och en digital produktion, samt genom reflektionsseminarier. Examinationsmoment Undervisning i matematik examineras genom skriftliga förberedande uppgifter och muntliga gruppreflektioner vid seminarier

VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.

För godkänt på hela kursen krävs godkänt på samtliga moment. För att få väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på alla moment med VG.

2501: Aritmetik och aritmetikens didaktik – muntlig tentamen, 6,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Geometri och geometrins didaktik - skriftlig tentamen, 6,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2503: Problemlösning - muntlig gruppuppgift, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2504: Läromedelsanalys - skriftlig uppgift, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2505: Bedömning och undervisning - skriftliga och muntliga redovisningar, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2506: Undervisning i matematik - seminarier, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Bergius, Berit. & Emanuelsson, Lillemor. Hur många prickar har en gepard? Unga elever upptäcker matematik. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2008

Carlsson, Daniel. Geometri för grundlärare. (4. uppl). [Linköpings universitet], 2021

Dahl, Kristin. & Nordqvist, Sven. Matte med mening. Alfabeta bokförlag, 2002

Karlsson, Natalia. & Kilborn, Wiggo. Formativ bedömning och didaktiskt stöd i matematik för lärarstudenter: diagnoser med didaktisk uppföljning, Nationellt centrum för matematikutbildning, 2017

Karlsson, Natalia. & Kilborn, Wiggo. Matematikens didaktik och undervisningens innehåll i årskurs 1-6: guidat lärande med praktiska exempel. Studentlitteratur, 2023

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2022. www.skolverket.se, 2022

McIntosh, Alistair. Förstå och använda tal: en handbok. (2. uppl.) Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020

Rystedt, Elisabeth. & Trygg, Lena. Laborativ matematikundervisning: vad vet vi? Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2010

Skolverket. Kommentarmaterial till kursplanen i matematik:www.skolverket.se, 2022

Solem, Ida. H., Alseth, Björnar., Eriksen, Elisabeta. & Smestad, Björn. Tal och tanke 2: matematikundervisning från årskurs 4 till 6. Studentlitteratur AB, 2019

Sollervall, Håkan. Aritmetik för lärare. (2. uppl.) Studentlitteratur, 2015

Ytterligare textutdrag och vetenskapliga artiklar tillkommer enligt examinators och lärares anvisningar.

Referenslitteratur

Gennow, Susanne. & Wallby, Karin. Geometri och rumsuppfattning: med Känguruproblem. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2010

Grevholm, Barbro. Kognitiva verktyg för lärande i matematiktankekartor och begreppskartor. Tangenten 1. 2005. https://matematikiolofstrom.se/wp-content/uploads/2014/12/begreppskartor-Grevholm.pdf

Lundberg, Ingvar. & Sterner, Görel. Dyskalkyli - finns det? aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2009

Löwing, Madeleine. Grundläggande aritmetik: matematikdidaktik för lärare. Studentlitteratur, 2011

Rystedt, Elisabeth. & Trygg, Lena. Matematikverkstad. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2007

Sollervall, Håkan., Stadler, Erika. & Bråting, Kajsa. Geometri för lärare. Studentlitteratur, 2013