Parallelldatorer i inbyggda system, 7,5 hp
Embedded Parallel Computing, 7.5 credits
Kurskod: DO8003
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Datateknik, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)Behörighetskrav
Kurser i datateknik, datavetenskap och elektroteknik omfattande 90 hp. Kurser i matematik som omfattar 30 hp eller kurser i analys, linjär algebra och transformmetoder. Kurserna Artificiell intelligens 7,5 hp, Teknisk matematik 7,5 hp samt Algoritmer, datastrukturer och problemlösning 7,5 hp eller Inbyggda realtidssystem 7,5 hp. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår som en valbar kurs i Masterprogrammet i inbyggda och intelligenta system 120 hp samt Civilingenjör i datateknik 300 hp. Kursen ges även som fristående kurs.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för hur krav i inbyggda system, såsom prestanda och energieffektivitet, kan mötas genom att organisera datorarkitektur och beräkningar så att de kan utnyttja parallellism. Den ger vidare kunskap om aktuell utveckling och forskning när det gäller arkitektur för datorer och datorsystem med flera parallellt arbetande beräknings-, kommunikations- och minnesenheter. Parallellism av olika slag finns i alla moderna datorarkitekturer, och bl.a. vid konstruktion av inbyggda system krävs kunskap om hur den kan användas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och förklara de viktigaste parallella arkitekturmodellerna och beräkningsmodellerna samt diskutera deras respektive fördelar, nackdelar och tillämpningsmöjligheter
Färdighet och förmåga
- programmera parallella datorsystem avsedda för inbyggda system
- beskriva, utvärdera och diskutera hur val av programmeringsmodell och metod påverkar t.ex. exekveringstid och resursutnyttjande,
- tillgodogöra sig vetenskapliga artiklar inom området, diskutera dem och göra sammanställningar och presentationer som sammanfattar dem; samt söka och identifiera relevanta forskningspublikationer och forskningsgrupper inom området
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera teknikens nuvarande ståndpunkt med aktuell forskning och utveckling inom området, särskilt sådan som är av betydelse för utveckling av inbyggda system
Innehåll
Kursen är uppdelad i en föreläsningsdel, en del med laborationer och ett litet projekt, samt en seminariedel.
Föreläsningsdelen: Motivering för parallellism, baserat på krav i inbyggda system (såsom prestanda och energieffektivitet). Grundläggande paradigm och modeller för parallelldatorarkitekturer (former av parallellism, SIMD, MIMD, dataflöde, rekonfigurerbara arkitekturer, interna förbindelsenät, m.m.) och parallella beräkningar (delat minne, meddelandeskickande, strömprogrammering, kommunicerande sekventiellaprocesser, processnätverk, m.m.). Exempel på arkitekturer och programmeringstekniker. Förståelse för hur begränsningar som t.ex. energi och effektförbrukning kommer att styra framtida utveckling inom området.
Laborations- och projektdelen ger praktisk erfarenhet av nya arkitekturer och programmeringsmodeller genom programmering bl.a. av enchipsprocessorer med ett stort antal processorkärnor.
I seminariedelen fördjupar sig kursdeltagarna i olika delområden eller i speciella arkitekturer och leder seminarier om dessa. Högskolans forskningsprojekt ingår i dessa specialstudier.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborationer, projekthandledning och seminarier. De senare ges av de studerande själva efter litteraturstudier och diskussion om uppläggningen med kursledaren. Samtliga seminariedeltagare förbereder sig genom att läsa introduktionstexter till varje seminarieämne, medan de som är ansvariga för seminariet söker ytterligare information och sammanställer denna. Laborationerna, projektet och seminarierna skall dokumenteras i korta rapporter. Laborationerna, projektet och ett eget seminarium är obligatoriska.
Betygsskala
Examinationsformer
För godkänt betyg ska laborationer och programmeringsprojektet ha genomförts, samt att studenten har haft en egen presentation vid ett av kursens seminarium. Föreläsningsdelen tenteras skriftligt efter kursens slut. Deltagande vid seminarierna och rätta svar på skriftliga kunskapsprov i samband med dessa ger bonuspoäng till tentamen. Genomförandet av det egna seminariet vägs också in i betyget.
1802: Laborationer, projekt och seminariepresentation, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
1801: Skriftlig tentamen, 5 hp
Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Kursboken [HP-AQA] (se nedan) används under föreläsningsdelen. Boken kan komma att kompletteras med utvalda tidskriftsartiklar. Ett elektroniskt kompendium med förberedelsematerial (introduktionstexter) används för seminarierna. Studenten söker själv kompletterande material för seminarierna, framför allt i de databaser som Högskolan har tillgång till.
Kursbok:
[HP-AQA] Hennessy, J.L. and Patterson, D.A. Computer Architecture: A Quantitative Approach, The Morgan Kaufmann Series in Computer Architecture and Design, Sixth Edition, 2017.
Annan relevant litteratur som kan komma att användas vid föreläsningarna:
Kirk, David and Hwu, Wen-mei. Programming Massively Parallel Processors: A Hands-on Approach, Morgan Kaufmann (Elsevier), Third Edition, 2016.
El-Rewini, H. & Abd-el-Barr, M. Advanced Computer Architecture and Parallel Processing, John Wiley & Sons, 2005. Boken har använts i tidigare versioner av kursen och finns tillgänglig i elektroniskt format via högskolans bibliotek och databasen ebrary.