Puls för lärande och hälsa
En praktiknära forskningsstudie om daglig fysisk aktivitet på skolschemat. De åtta kommuner som medverkade i studien införde pulshöjande fysisk aktivitet på schemat för elever på mellan- och/eller högstadiet (i någon/några skolor per kommun) utöver ämnet Idrott och hälsa. Den pulshöjande aktiviteten (20 minuter i pulszonen) skedde tre gånger per vecka de dagar då eleverna inte hade det ordinarie ämnet Idrott och hälsa.
Syftet med projektet
Syftet med forskningsprojektet var att generera kunskaper om upplevelser och föreställningar av en satsning på pulshöjande fysisk aktivitet (kraftig/aerob karaktär) i skolan. Projektet har nu slutförts.
Bakgrund
Det har skett en hel del nedskärningar i skolämnet idrott och hälsa och det är på grund av förändringar i läroplanen som tid för skolämnet Idrott och hälsa har minskat i Sverige. Samtidigt finns det evidens på att fysisk aktivitet avtar kraftigt under de tidiga tonåren.
Det finns mycket kunskaper om att fysisk aktivitet har gynnsamma effekter på hälsan och att forskning även visar på att det finns ett positivt samband mellan fysisk aktivitet/fitness och kognitiva samt akademiska prestationsförmågor hos barn och ungdomar inklusive ökad koncentration.
Nyare forskning visar att det är framförallt systematiska träningsprogram av en kraftig/aerob karaktär (pulshöjande aktivitet) som är viktiga för barn för att de ska kunna förbättra minnet och kunna möta utmaningar både i och utanför klassrummet. Det är således inte den vardagliga fysiska aktiviteten, exempelvis 60 minuter om dagen som har visat sig ge den effekten. Det finns dock en ytterst begränsad kunskap som fångar elevers och lärares erfarenheter av en satsning på ökad fysisk aktivitet och ingenting gällande pulshöjande aktivitet. Kunskap om elevers och lärares erfarenheter av projektet är av stor vikt, eftersom det ger en inblick såväl i villkor och förutsättningar som upplevda hinder och möjligheter i projektet.
Om projektet
Kontaktpersoner:
- Forskningsledare: Eva-Carin Lindgren, Högskolan i Halmstad, eva-carin.lindgren@hh.se
- Linn Håman, Högskolan i Halmstad, linn.haman@hh.se
- Katarina Haraldsson, Forsknings-och utvecklingsavdelningen, Barn- och ungdomsförvaltningen, Halmstad kommun, katarina.haraldsson@halmstad.se
Partner/samverkan:
- FoUrum utbildning
- Kommunal utveckling
- Jönköpings län
Projektdeltagare:
- Eva-Carin Lindgren, Högskolan i Halmstad
- Linn Håman, Högskolan i Halmstad
- Katarina Haraldsson, FoUrum utbildning, kommunal utveckling, Jönköpings län
- Skolor från följande åtta kommuner deltar i studien: Aneby, Eksjö, Gislaved, Habo, Nässjö, Mullsjö, Tranås och Vaggeryd