Arbetsmiljö
Alla studenter på Högskolan i Halmstad har rätt till en god studiemiljö för att kunna utvecklas och lyckas med studierna. På denna sida kan du ta del av viktig information om arbetsmiljö som du behöver känna till under din studietid.
Gemensamt ansvar för arbetsmiljön
Studenter och personal har ett gemensamt ansvar att se till att vi har en bra arbetsmiljö på Högskolan. Du förväntas visa respekt gentemot alla på Högskolan och genom ditt agerande bidra till att upprätthålla en inkluderande, jämlik och jämställd studiemiljö fri från mobbning och alla former av trakasserier.
Högskolans policy för arbetsmiljö och lika villkor samt vår studentpolicy ”Vi gör varandra bättre” innehåller regler och förväntningar som du som student behöver känna till och följa.
Högskolans policy för arbetsmiljö och lika villkor
Högskolan ska kännetecknas av en arbetsmiljö där:
- vi verkar gemensamt för en inkluderande verksamhet som präglas av lyhördhet, delaktighet, öppenhet, samverkan samt respekt för och tillit till individen.
- vi stödjer och uppmuntrar varandra i att stärka våra kompetenser, involverar varandra och samarbetar mot gemensamma mål.
- nolltolerans gäller avseende trakasserier, sexuella trakasserier, kränkande särbehandling och repressalier och vi arbetar med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering.
- vår fysiska arbetsmiljö är trygg och tillgänglig och utformad på ett sätt som stimulerar till möten, delaktighet och inspiration.
Påverka din arbetsmiljö
Det är inte bara genom att ta ditt ansvar och uppträda i enlighet med studentpolicyn som du bidrar till en bättre arbetsmiljö. Du kan också engagera dig som studerandearbetsmiljöombud i de forum som finns eller kontakta ditt studerandearbetsmiljöombud för att lyfta frågor kopplat till din studie-/arbetsmiljö. Du kan också framföra generella synpunkter via kursutvärderingar eller motsvarande.
Studerandearbetsmiljöombuden utses av Halmstad Studentkår och är studenters företrädare i arbetsmiljöfrågor. De fångar upp synpunkter från studenter och är också med vid planering och undersökning av arbetsmiljön.
Kontakta studentkåren om du vill engagera dig i arbetsmiljöarbetet på Högskolan.
Rätt till en god arbetsmiljö
Rätten till en god studiemiljö gäller både fysisk och social arbetsmiljö. Reglerna i arbetsmiljölagen och föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller i många delar även skolan. Du kan läsa mer i arbetsmiljölagen, 1 Kap 3§.
Skador och risker
Det är viktigt att du som student meddelar eventuella skador och risker du upplever i arbetsmiljön så att Högskolan kan arbeta med förebyggande åtgärder. Detta gäller även olycksfall som sker till och från campus eller en praktikplats.
Alkohol, tobak och droger
Det finns regler för alkohol, dopning, narkotika och tobak på campus. Bland annat är alla typer av narkotika och dopning förbjudna.
Säkerhet
För din egen och andras säkerhets skull är det viktigt att du känner till vad som gäller vid brand och utrymning samt var våra hjärtstartare finns.
Om du inte mår bra eller blir utsatt
Om du mår dåligt eller om du blir utsatt för diskriminering, trakasserier eller mobbning bör du prata med någon, till exempel din lärare, programansvarig/studierektorn för forskarutbildning, Studenthälsan, studerandearbetsmiljöombudet via studentkåren eller student- och doktorandombudet.
Vem du väljer att kontakta spelar mindre roll, det viktiga är att du kontaktar någon så kan hen i sin tur hjälpa dig vidare om det behövs.
Studerandearbetsmiljöombud (Halmstad Studentkår) Länk till annan webbplats.
Trakasserier, kränkningar och mobbning
Om du behöver studiestöd
Din studiesituation och hur väl du lyckas med dina studier är en viktig del av din sociala arbetsmiljö. Språkhandledarna hjälper dig med ditt akademiska skrivande och läsande. På studentwebben får du studiestöd och tips kring studieteknik och annat kopplat till din studiesituation.
Pedagogiskt stöd finns för dig som har behov av anpassningar på grund av funktionsnedsättning.
Funktionsnedsättning och pedagogiskt stöd
Högskolans arbetsmiljöarbete
Högskolan undersöker, analyserar, åtgärdar och följer löpande upp förhållanden kopplat till arbetsmiljön och skapar på så sätt förutsättningar för en god studiemiljö fri från ohälsa och olycksfall.
Arbetsmiljön innehåller två delar: den fysiska samt den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den fysiska arbetsmiljön innefattar bland annat lokalernas utformning, luft, ljus, möbler och teknik. Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön innefattar bland annat arbetsbelastning, samarbete och bemötande.
Arbetsmiljön på Högskolan kontrolleras på olika sätt varje år, till exempel genom arbetsmiljöronder i lokalerna samt enkäter till och samtal med studenter och doktorander.
Studenthälsan och Halmstad Studentkår har en viktig roll i Högskolans arbetsmiljöarbete.
Halmstad Studentkår Länk till annan webbplats.
Högskolans arbetsmiljöorganisation
Högskolans rektor har huvudansvaret för att arbetsmiljö och brandskydd lever upp till kraven i lagstiftningen. På Högskolan finns en organisation för det operativa arbetsmiljöarbetet och i kommittéerna är studenter representerade via studerandearbetsmiljöombud och doktorandrepresentant. Dessa utses av studentkåren. Organisationen består av tre arbetsgrupper, se nedan.
Central arbetsmiljökommitté
Högskolans centrala arbetsmiljökommitté (CAMK) arbetar med högskoleövergripande frågor kopplat till studenters och medarbetares studie-/arbetsmiljö inklusive lika villkor. Kommittén deltar i planeringen av arbetsmiljöarbetet, följer upp det systematiska arbetet med arbetsmiljö och lika villkor i verksamheten samt säkrar utveckling i frågor som rör skydd mot ohälsa och olycksfall.
Lokal arbetsmiljökommitté
På akademinivå har den lokala arbetsmiljökommittén (LAMK) motsvarande uppdrag som ovan. Den lokala kommittén har möjlighet att lyfta övergripande frågor till den centrala arbetsmiljökommittén och har även årliga rapporteringsskyldigheter till den centrala arbetsmiljökommittén (CAMK).
Studentutskott
Studentutskottet är ett utskott till den centrala arbetsmiljökommittén som fokuserar på studenters och doktoranders studiemiljö och hälsa. Här diskuteras utmaningar och förbättringar kopplat till studenters studiemiljö. Utskottet arbetar även praktiskt med utveckling och förankring av policyer, rutiner och information som rör studenters arbetsmiljö.
Utskottet består av:
- studerandearbetsmiljöombud
- student- och doktorandombud
- doktorandrepresentant
- lärarrepresentant utsedd av facken
- representant från utbildningsstöd
- HR-representanter
- samordnare för lika villkor
- säkerhetssamordnare
Mer information
Via Högskolans dokumentarkiv kan du själv söka fram officiella dokument av olika slag, till exempel beslut och policyer.