Presentationsteknik
Att prata inför andra är jobbigt för många av oss. Studier visar att många är mer rädda för att prata inför folk än vad de är för döden. Oavsett om du tycker att det är obehagligt eller roligt att prata inför folk hoppas vi att du här kan få några enkla tips för att bli ännu bättre på att presentera.
5 tips för bättre presentationer
1. Öva, öva, öva
Det är uttjatat men tyvärr är det också det mest effektiva sättet att bli bra på något. Öva så mycket du bara kan och öva så verklighetstroget som möjligt. Usain Bolt övade inte bara på att ställa sig i startblocken, springa 100 meter och avsluta med att fälla sig över mållinjen. Han övade på alla delar av ett lopp – och det kan du också göra.
Öva rätt
- Gå och öva på ditt tal. Då lär du dig också att andas rätt.
- Filma dig själv. Superläskigt, men så otroligt nyttigt. Då ser du ditt ansiktsuttryck och alla underligheter som du har för dig och som du inte själv märker.
2. Powerpoint hjälper dig
En Powerpoint-presentation ska hjälpa dig att bli bättre. Till exempel hjälper den dig att komma ihåg vad du ska prata om och förtydliga det som är svårt att förklara, men det gäller för dig att se till att presentationen inte får dig att framstå som den tråkigaste personen någonsin.
Grundregler för en bra presentation
- Använd en mörk bakgrund.
- Max tre–fem objekt per bild.
- Använd ”föredragshållarvy” när du presenterar.
- Ha stor storlek på dina bokstäver – då är det omöjligt med meningar på en bild.
- Jobba med stora färgbilder över hela ytan.
3. Gör dig själv trygg
Vad är det som stressar dig vid en presentation? Kan du motverka det på något sätt? Om du till exempel vet med dig att du blir röd på bröstet när du föreläser kan du välja en tröja med hög hals. Blir du torr i munnen, ta med en flaska vatten och så vidare.
När du väl går upp och presenterar – våga vara dig själv! Många går in i en roll när de presenterar men det är viktigt att komma ihåg att det är människor som lyssnar. De vill lära känna dig så försök att använda ditt eget språk och visa vem du är.
4. Nervositet är bra!
När det är dags att presentera taggar kroppen i gång. Pulsen stiger, värmen ökar och magen blir lite orolig – du blir nervös. Bra! Din kropp förbereder dig för att prestera på topp. Se det som din superkraft.
Om nervositeten tar överhanden under presentationen – ta en paus. Det kan kännas som lång tid för dig men inte för dem som lyssnar och framförallt kan det vara väldigt effektfullt. Du behöver inte prata hela tiden.
Om du tycker att det är jobbigt att hålla presentationer kan Studenthälsan hjälpa dig att bli tryggare och minska rädslan.
5. Överdriv inte!
Är det något vi människor är bra på så är det att tolka saker negativt, att alla tycker att vi är dåliga. Bara för att någon ser uttråkad ut betyder det inte att hen är det. Tänk själv efter hur engagerad du brukar se ut när du lyssnar på föreläsningar eller tittar på Youtube. När vi tar in information ser vi oftast uttråkade ut – det betyder inte att vi är det. Försök därför när du står och presenterar att inte försöka analysera vad andra tänker om dig. Gör din grej och försök att göra det så bra som möjligt! De tycker att det är bättre än du själv tror!
Fler tips
Presentationstips från Umeå universitet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Powerpoint för studenter
Som student har du tillgång till Microsoft Office 365 ProPlus, där presentationsprogrammet Powerpoint ingår, via ditt studentkonto.
Logga in i Office Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du får använda Högskolans powerpointmall i sammanhang när du på något sätt företräder Högskolan, men du måste följa de regler som gäller för upphovsrätt.
Powerpointmall (svenska) Powerpoint, 115.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Powerpointmall (engelska) Powerpoint, 116.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Onlinekurs i Powerpoint
Vill du lära dig mer om hur du använder Powerpoint har du via Högskolan tillgång till en onlineutbildning som du kan ha nytta av både i dina studier och i ett kommande arbetsliv. Via Learnesys kurs kan du lära dig att navigera effektivt i programmet och lära dig att nå ut med presentationens budskap till dina åhörare.
Presentationsstöd
Talängslan är vanligt och många upplever att rädslan hindrar dem i deras studier. Om du tycker att det är jobbigt och svårt att hålla en redovisning eller prata inför en grupp kan du boka ett samtal med Studenthälsan för att få individuellt stöd för att minska rädslan. Boka ditt samtal via formuläret på Studenthälsans webbsida.
Så gör du en pitch enligt NABC-metoden
Börja med att skapa sex kolumner med rubrikerna:
- Hook
- Problem
- Lösning
- Effekt
- Andra sätt
- Avslut
Du kan med fördel använda dig av Excel när du gör dina kolumner för att enkelt kunna korrigera pitchen men det funkar lika bra med penna och papper. Om du inte redan har Excel installerat kan du ladda ner det gratis eftersom du har tillgång till Excel och andra programvaror genom ditt studentkonto.
Persona
Syfte: Gör det tydligt för dig själv vem du pitchar för.
Innan du börjar skriva pitchen är det viktigt att du funderar igenom vem som är din målgrupp, vem du pitchar för. En pitch som försöker träffa alla träffar tyvärr oftast ingen. Välj därför ut vem du främst pitchar för. Det kan vara juryn för stipendier, framtida arbetsgivare eller din examinator. Gör det tydligt och ha hen i åtanke när du skriver pitchen.
6. Avslutet
Syfte: Få det du vill ska hända att faktiskt ske.
Vi börjar med det viktigaste med hela pitchen – avslutet. Fundera över vad du vill att personen du pitchar för ska göra efter att din pitch är klar. I avslutet talar du om detta. Om du vill att hen ska gå in i din monter och testa din prototyp så tala om. Tydligt. Avslutet ska på något sätt starta en dialog annars kommer personen antingen då vidare alternativt får du börja en ny pitch.
2. Problemet
Syfte: Förklara problemet/behovet du har fokuserat på att lösa.
Här vill vi få fram vad det är som problemet i dag. Lyft fakta och använd den tillsammans med retorik för att trigga känslor hos den som lyssnar. Målet är att den som lyssnar helst ska känna ilska, frustration eller bli ledsen över att det är verkligheten i dag.
Några hjälpfrågor:
- Hur många har det här problemet?
- Hur ofta och när har man problemet?
- Vad händer om man inte löser det?
3. Lösningen
Syfte: Få personer som lyssnar/tittar nyfiken och kunna ställa frågor för att veta mer om din lösning.
Äntligen är det dags att berätta om hur du har löst problemet. Tänk på att hålla detta konkret och betydligt kortare än du egentligen vill. Kill your darlings. Du kommer inte att kunna säga allt. Det viktigaste här är att säga tillräckligt för att personen som lyssnar förstår tillräckligt för att bli nyfiken till att ställa följdfrågor men inte överväldigad så hen väljer att gå vidare. Gyllene regeln är: håll det kort. Vi vet av erfarenhet att det är just den här delen som kan döda en pitch.
4. Effekter
Syfte: Förklara varför just din lösning är bra och vad som händer om alla skulle använda den.
Förklara för den som lyssnar vad det blir för effekter om man använder din lösning på ditt problem. Vad blir nyttan? Tänk på att ta detta i flera steg. Ett bra sätt för att hitta nyttan är att ställa frågan ”vad leder det till” och ”vad leder det i sin tur till”? Till slut hittar du det som har störst betydelse för just din persona. Kom ihåg att verkligen rikta detta till det som är viktigt för din persona – inte bara för till exempel användaren.
5. Andra sätt
Syfte: Förklara varför just din lösning är bra och vad som händer om alla skulle använda den.
Det finns alltid andra sätt att lösa ditt problem på, annat än din lösning. Tyvärr börjar vi ofta tänka på alternativa lösningar när vi lyssnar på en pitch. I den här delen lyfter du upp de vanligaste sätten att lösa det på i dag och förklarar på vilket sätt din lösning är bättre. Tänk på att andra sätt inte måste vara andra företag utan det kan lika väl vara lathet eller andra områden i livet som prioriteras. Under den senaste tiden har Netflix varit med i många pitchar eftersom det är där många tillbringar sin tid.
1. Hook
Syfte: Fånga intresset hos den som lyssnar.
Vi har bara några sekunder på oss att fånga intresset hos den som lyssnar innan hen väljer att prioritera sin tid på något annat. Därför är just hooken väldigt viktig. Använd dig gärna av intresseväckande fakta eller en retorisk fråga. Något som får den som lyssnar att reagera och tänka till. Helst vill vi att den som lyssnar ska känna något.
Hur gick det med kolumnerna?
Se till att du ligger jämnt, framför allt i kolumnerna 2–5. Är det någon som får för mycket övervikt kan pitchen upplevas babblig och om du råkar hoppa fram och tillbaka mellan kolumnerna (till exempel 1, 2, 3, 5, 3, 2 osv) när du presenterar kommer den röda tråden att försvinna och det finns risk att du tappar den som lyssnar.
Metoden är beprövad MÅNGA gånger och funkar, det svåra är att hålla sig till den. Sök på ”NABC pitch” på Youtube för att se fler exempel på hur du kan använda metoden.