Klagomål
Du som student har rätt att meddela klagomål/synpunkter på Högskolan om du upplever att något är fel eller inte fungerar som det borde. Du har även rätt att ansöka om eller anmäla omprövning samt överklaga vissa beslut.
Så lämnar du in klagomål
Om du som student har klagomål kan det lämnas in muntligt eller skriftligt. Om klagomålet kräver utredning och därmed måste handläggas som ett ärende måste klagomålet lämnas in skriftligt, om inte den som handlägger ärendet bedömer att det inte är nödvändigt.
I klagomålet ska du ange vad klagomålet gäller. I klagomålet bör de omständigheter som enligt din uppfattning ligger till grund för klagomålet anges.
Mer information om vem du ska kontakta i vilket ärende finns under respektive rubrik här på sidan.
Klagomål på kurs
Om du som student har klagomål på en kurs ska du i första hand vända dig till ansvarig lärare på kursen. Upplever du att det inte fungerar eller om du av andra skäl vill koppla in någon annan, följ turordningen i listan nedan.
Kontaktpersoner
- Din lärare
- Kursansvarig/examinator
- Programansvarig
- Avdelningschef/utbildningsledare
- Akademichef
- Rektor
Kontaktuppgifter finns på din akademis webbsida.
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Akademin för hälsa och välfärd
Akademin för informationsteknologi
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Generella synpunkter på en kurs
Om du i stället vill framföra generella synpunkter eller klagomål som gäller en kurs, då är kursvärderingen som genomförs efter varje avslutad kurs den rätta kanalen.
Klagomål på betyg
Enligt högskoleförordningen (6 kap. 18 §) ska betyg sättas på en genomgången kurs, om inte annat är föreskrivet i kursplanen. Betyget beslutas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).
Som student har du möjlighet att begära att examinator omprövar sitt beslut. Du kan däremot inte överklaga betyg, vilket innebär att betyget inte kan omprövas av någon högre instans.
För att beslutet ska omprövas krävs att beslutet är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, samt att det kan ske snabbt och enkelt, enligt 6 kap. 24 § högskoleförordningen. En sådan ändring får enligt bestämmelserna inte innebära att betyget sänks.
Skriftlig begäran om omprövning
Om du anser att din examinationsuppgift har blivit felbedömd och kan visa det, till exempel om du och en kursare har svarat likadant på en uppgift men fått olika antal poäng, har du möjlighet att begära att examinator omprövar betyget. Detta ska redogöras skriftligt till examinator och vilken ändring du begär. Examinator gör sedan en prövning och meddelar dig beslutet. Prövningen kan leda till en ändring av det fattade betygsbeslutet eller att ingen ändring görs. Detta beslut kan inte överklagas.
Om du har för avsikt att begära omprövning, exempelvis om du är väldigt nära ett annat betyg, bör du inte hämta ut din examinationsuppgift i original. Då kan du be Servicecenter om en kopia av examinationsuppgiften när du hämtar den. Det är inte tillåtet att i efterhand ändra angivna svar eller examinators bedömning.
Skrivfel eller räknefel?
Ett beslut om betyg som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får enligt 36 § förvaltningslagen rättas, både till fördel och till nackdel för dig som student. Ett sådant beslut om rättelse ska (enligt 6 kap. 23 § högskoleförordningen) fattas av examinator. Du som berörd student bör få möjlighet att yttra dig.
Begära byte av examinator
Om du har underkänts två gånger i ett prov för en kurs eller del av en kurs, har du rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl som talar emot det (6 kap. 22 § högskoleförordningen). En sådan begäran gör du i så fall till akademiutredaren på din akademi.
Kontaktuppgifter till akademiutredaren finns på din akademis webbsida.
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Akademin för hälsa och välfärd
Akademin för informationsteknologi
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Klagomål på utbildningsprogram
Har du ett klagomål på din utbildning eller på Högskolan i Halmstads verksamhet ska du alltid i första hand vända dig till den som är direkt berörd av ditt klagomål, ofta är detta programansvarig.
Upplever du att det inte fungerar att vända dig till programansvarig eller om du vill skicka frågan vidare kan du ta kontakt med utbildningsledaren vid din akademi.
Kontaktuppgifter till programansvariga och utbildningsledare finns på din akademis webbsida.
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Akademin för hälsa och välfärd
Akademin för informationsteknologi
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Klagomål på bemötande och generella frågor
Halmstad Studentkår har ett studentombud som värnar om dina studierättigheter och stödjer alla studenter på Högskolan i Halmstad. Du kan kontakta ombudet när du upplever ett problem som rör din utbildning eller din studiesituation, till exempel frågor gällande rättigheter, upplevelser av orättvis behandling samt tillämpning av regler och bestämmelser vid till exempel examination eller i kursplan.
Du kan också vända dig till Servicecenter med generella frågor, exempelvis om du upplever att något inte känns rätt eller inte fungerar som det ska.
Telefon: 035-16 71 00
Mejl: servicecenter@hh.se
Klagomål på beslut
Har du klagomål på beslut i ett utbildningsärende, till exempel antagning, examen, tillgodoräknande eller studieuppehåll, ska du kontakta den som fattade beslutet för att få skälen förtydligade.