Pausa eller avbryta studierna
Om du behöver ta studiepaus eller om du inte kan påbörja din utbildning behöver du kontakta Högskolan för att inte gå miste om möjligheten att gå utbildningen vid ett senare tillfälle. Här kan du se om du behöver göra ett studieuppehåll, studieavbrott eller ansöka om anstånd med studierna.
Studieavbrott
Om du inte planerar att gå den utbildning som du redan har registrerat dig på bör du anmäla ett studieavbrott till Högskolan.
- Tidigt avbrott (görs under utbildningens tre första veckor)
- Avbryter du dina studier inom tre veckor från kursstart (och inte har tagit några poäng) kan du söka kursen/programmet igen i konkurrens med andra sökande vid ett annat tillfälle.
- Avbrott efter tre veckor
- Gör du ditt avbrott senare än tre veckor efter kursstart kan du inte söka kursen igen.
- I mån av plats kan du registrera dig på utbildningen igen genom att kontakta kursansvarig. De poäng som du redan har fått godkänt på ligger kvar i Studentladok och påverkas inte.
Tre olika sätt att anmäla studieavbrott
- I Studentladok – gäller endast för avbrott på kurs, ej på program.
Studentladok - Via mejl till servicecenter@hh.se. Skriv med ditt personnummer, utbildningens namn och från vilket datum som du vill att avbrottet ska gälla.
- På en blankett som du lämnar i Servicecenter.
Anmälan om studieavbrott (blankett)
Studieuppehåll
Om du under en begränsad tidsperiod inte kan studera kan du ansöka om att göra ett studieuppehåll. Du kan ansöka om studieuppehåll tidigast tre veckor efter att din utbildning har startat.
Särskilda skäl krävs
Ett beviljat studieuppehåll med platsgaranti innebär att du har en garanterad plats på utbildningen när uppehållet är slut. Du behöver därför ha särskilda skäl för att kunna göra ett uppehåll. Särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller handla om till exempel vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring eller studentfackliga uppdrag.
För att Högskolan ska kunna bedöma om särskilda skäl finns är det viktigt att du bifogar handlingar (intyg eller personligt brev) som styrker ditt skäl till studieuppehållet.
Meddela alltid uppehåll till Högskolan
Om du gör ett uppehåll i studierna utan att meddela Högskolan anses du ha avbrutit dina studier, vilket i praktiken innebär att du förlorar din plats på programmet och inte kan fortsätta studierna senare.
Så ansöker du om studieuppehåll
För att ansöka om studieuppehåll fyller du i blanketten nedan. Du kan mejla blanketten till servicecenter@hh.se eller lämna den i Servicecenter. Beslutet fattas sedan av berörd programansvarig.
Fakta om studieuppehåll
- Under ett studieuppehåll på program får du bara göra examinationer, till exempel skriva tenta eller hemtenta, på kurser som du tidigare har varit registrerad på. Om du inte kan anmäla dig till en omtenta kontaktar du Servicecenter före sista anmälningsdag. Du kan inte anmäla dig till en salstenta i efterhand.
- Du kan inte registrera eller omregistrera dig på kurser inom programmet under ditt studieuppehåll.
- Under ett studieuppehåll kan du inte få studiemedel från CSN.
Anstånd med studier
Om du är antagen till ett utbildningsprogram en viss termin men inte kan börja studera, kan du ansöka om att påbörja utbildningen vid nästa antagningsomgång. Anstånd med studier beviljas normalt sett bara om du har särskilda skäl, det vill säga om du själv inte kan påverka omständigheterna.
Exempel på särskilda skäl för anstånd
- Sociala skäl
- Medicinska skäl
- Vård av barn
- Värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring
- Studentfackliga uppdrag
- Uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning
Så ansöker du om anstånd med studier
- Ansök genom att fylla i blanketten nedan. Du kan mejla blanketten till servicecenter@hh.se eller lämna den i Servicecenter.
- Ange dina skäl i din ansökan och glöm inte att bifoga handlingar som styrker dina skäl. Du får skjuta på din studiestart högst 18 månader om det inte finns särskilda skäl för en längre tidsperiod.
- Om du är antagen som reserv kan du inte beviljas anstånd med studier.
Ansökan om anstånd med studier (blankett)
Invänta Högskolans skriftliga beslut
Observera att anståndet inte är beviljat förrän du har fått ett skriftligt beslut från Högskolans antagningsenhet.
Du som har beviljats anstånd måste inför studiestarten alltid göra en ny anmälan till samma programalternativ på antagning.se senast sista anmälningsdag. I Mina sidor på antagning.se måste du även ladda upp beslutet om anstånd med studier. Vidare instruktioner finns i ditt beslut.