IT-regler
Genom att tänka på hur du agerar på nätet och genom enkla åtgärder kommer du långt. Här har vi samlat de viktigaste reglerna som gäller Högskolans IT-verksamhet tillsammans med bra tips om hur du kan skydda dig och din information online på ett bra sätt.
Ditt eget ansvar
- Användarkontot/studentkontot är personligt. Innehavaren ansvarar för hur det används.
- De lösenord du använder till Högskolans tjänster får inte återanvändas på andra platser, och får inte meddelas till andra personer.
- Varje användare ansvarar för sin egen informationssäkerhet i enlighet med riktlinjer.
- Varje användare ska, vid slutet av sina studier, ta hand om de filer och dokument som ska bevaras.
- Tänk på att din behörighet kan påverkas om dina studier förändras.
Användning
- Högskolans utrustning ska användas med sunt förnuft och hanteras med omsorg.
- Upphovsrätten ska beaktas. Det är inte tillåtet att olovligen överföra programvaror, film, musik eller andra verk som skyddas av upphovsrätt.
- Störande verksamhet är inte tillåten.
- Alla installationer på Högskolans datorer ska utföras av IT-avdelningen eller med IT-avdelningens godkännande.
- Det är inte tillåtet att ansluta privat utrustning annat än på speciellt anvisade nätverk.
- Installationer, eller besök på webbplatser, som omfattar olagligt, oetiskt eller olämpligt innehåll är endast tillåtet om arbetsuppgifter, forskning eller studier specifikt kräver detta.
- Undervisning och studiearbete har alltid företräde i datorsalar och projektrum.
Så surfar du klokt
- Lämna aldrig ut ditt lösenord.
- Seriösa företag frågar till exempel aldrig efter ditt lösenord via e-post.
- Använd inte samma lösenord till olika tjänster.
- Logga ut från datorn när du lämnar den.
- Surfa med gott omdöme när du använder Högskolans nätverk.
- Öppna eller svara aldrig på e-post om du inte är 100 procent säker på vem avsändaren är.
- Var försiktig när du använder trådlösa nätverk
- Håll din dator, padda och telefon säkerhetsuppdaterad
- Släpp inte in okända personer i lokalerna.
- Spara dina dokument i ditt personliga lagringsutrymme på Högskolans server.
- Tänk en gång till innan du lämnar ut dina personuppgifter/kontouppgifter.
Åtgärder och övervakning
- IT-avdelningen har rätt att utan förvarning, för handhavande av den löpande driften, ta del av nättrafik genom tekniska åtgärder i nät och system. Föreligger misstanke om brott mot dessa riktlinjer omfattar denna rätt även den enskildes lagrade data.
- IT-avdelningen har rätt att vid driftstörning, säkerhetsrisk eller vid grundad misstanke om lagbrott eller brott mot dessa riktlinjer tillfälligt stänga av individuella och gemensamma IT-resurser.
- Upprepade eller allvarliga brott mot dessa riktlinjer kan leda till avstängning av IT-resurser och/eller anmälan till disciplin-/personalansvarsnämnd. Misstänkta lagöverträdelser kan polisanmälas.
- Information om informationssäkerhetsincidenter, persondataincidenter etc. kan komma att skickas till andra myndigheter, enligt befintligt regelverk.