Sök Stäng

Common Core-kurser att söka

Här hittar du som läser ett utbildningsprogram med Common Core mer information om valbara Common Core-kurser och hur du gör för att söka.

Inför varje termin, tidigast från år 2, kan du som läser Common Core söka till valbara Common Core-kurser. Du får ett mejl när ansökan har öppnat med information om att ansökningsperioden är öppen.

Detta gäller för vårterminens kurser

  • Ansökan för valbara Common Core-kurser är för närvarande öppen.
  • Vecka 6, 2025: Vårens kurser startar.
  • Vecka 21, 2025: Vårens kurser avslutas.
  • Alla kurser schemaläggs till torsdagar.
  • En kurs kan komma att ställas in om den får alltför få sökande.

Datadriven innovation, 4 hp

Kursen belyser viktiga exempel på innovativa affärsmodeller baserade på data, samt ger en översikt över populära tekniker för dataanalys. I kursen övar du på att ta ställning till etiska överväganden beträffande personlig information. Du presenteras också för framtida trender inom datadriven innovation. Ett sådant exempel är ledningskontroll, som syftar till att förklara både hur man får fram olika data och pekar på hur denna information sedan kan användas i olika sammanhang. Du och studenter som har olika bakgrund och förkunskap får möjlighet att bygga vidare på era individuella styrkor.

Den gröna omställningen och framtidens arbetsliv, 4 hp

Nutida forskare är eniga om att den gröna omställningen kommer att förändra arbetslivet avsevärt. Kursen kommer att fokusera på frågan hur arbetslivet kan komma att förändras på grund av den gröna omställningen, vilka möjligheter och utmaningar dessa förändringar kan innebära för arbetslivets hållbarhet i stort och för specifika samhällsgrupper, samt vilken roll möjliga arbetslivs- och välfärdsreformer kan spela för att kunna skapa ett nytt hållbart arbetsliv. Ni studenter arbetar med mindre fallbaserade projekt som genomförs i mångvetenskapliga grupper. Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska workshops samt ett projektarbete i grupp.

Fysisk aktivitet och hälsa - innovationer för ett liv i rörelse, 4 hp

I denna kurs får du arbeta med innovationsidéer som kan bidra till WHO:s action plan och de globala målen. Kursen betonar aspekter av hållbar hälsa och välbefinnande kopplat till fysisk aktivitet och faktorer som fysisk och psykisk hälsa, samt livskvalitet. Kursen belyser även teorier och strategier för beteendeförändring och innovationsarbete inom hälsoområdet. I kursen får du som student arbeta i en multidisciplinär grupp med ett innovationsprojekt för att främja rörelse i valfri kontext.

Sammanfattningsvis kommer följande aspekter behandlas i kursen:

  • Innovationsprocesser och idégenerering
  • Motivation och beteendeförändring
  • Hälsoeffekter av fysisk aktivitet
  • När hälsa blir ohälsa
  • Monitorering av fysisk aktivitet och rörelse
  • Implementering av innovationer för ett liv i rörelse.

Kreativa experiment för hållbar utveckling, 4 hp

I kursen får du utveckla grundläggande kunskaper i de design- och produktutvecklingsmetoder som är centrala för utvecklingen av produkter och tjänster. Du kommer att få öva dina färdigheter i designmetodik, illustrationsteknik och modellteknik och ta fram innovationer, i form av modeller och prototyper, med inriktning mot de globala hållbarhetsmålen. Kursen hålls i FabLabs lokaler och FabLabs verktyg kommer att användas.

Centrala områden och begrepp i kursen är Designmetodik, Rapid prototyping methods, Additiv tillverkning, Behovsanalys, Funktionsanalys och Målgruppsanalys, vilket behandlas utifrån design- och produktutvecklingsprocesser med fokus på hållbarhet och de globala målen.

Kursen riktar sig till alla studenter men i huvudsak till de som inte kommer i kontakt med verktyg för design och produktutveckling i sina egna program. Kursen kommer att lyfta fram vikten av ett bra samarbete i gruppen för att skapa en god grund för kreativitet.

Kunskap och verkan: människan i den intelligenta maskinens tidsålder, 4 hp

Vilken roll kommer människan att ha i en framtid präglad av artificiell intelligens? Vilken kunskap kan vi ha nu om vilken framtid som kommer att ta form? Hur bör vi agera utifrån den kunskap som vi tror oss ha? Vilket ansvar har vi inom teknik och vetenskap för hur vi påverkar världen omkring oss och efter oss?

I denna kurs studerar du hur människans kunskap och agens påverkar hennes omvärld, med hänsyn till hur framtiden formas av teknik som vi skapar. Mot bakgrund av samhälleliga förändringar i historien belyser kursen hur mänskliga verksamheter kan komma att ge avtryck i framtiden på sätt som är svåra att förutse. Särskilt handlar kursen om hur människan använder sin kunskap för att utveckla teknik som kan ha såväl positiva som negativa konsekvenser i framtiden. Det är då viktigt att kunna tänka på konsekvenser av människans agerande på både kort och lång sikt, liksom att kunna bedöma riskerna med att förlora kontrollen över hur världen och människan själv påverkas.

Perspektiv på hälsoinnovationer, 4 hp

Nuvarande och framtida problem inom vården kräver tvärvetenskapliga lösningar. I kursen Perspektiv på hälsoinnovationer får du lära dig hur ett tvärvetenskapligt team kan hantera en gemensam utmaning gällande hälsoinnovationer. Målet är att du ska förvärva kunskap om relevanta teorier, modeller och metoder för att utveckla och implementera hälsoinnovationer. Du kommer också att förstå hur ditt yrke kan bidra till innovativa hälsolösningar om det ökande gapet mellan behovet av vård och tillgången på vårdresurser.

Perspektiv på kapitalism, 4 hp

Varifrån kommer värde? Finns det en gräns för tillväxt? Är ojämlikhet bra eller dåligt? Dessa frågor behandlas i kursen som syftar till att utforska kapitalism som samhällsfenomen, både som ett ekonomiskt verktyg att skapa värde och innovationer, och som dominerande ideologi/ kulturell företeelse som producerar mänskliga relationer och sätt att tänka.

Sensorer, AI och inbyggda system, 4 hp

Internet of Things (IoT), på svenska kallat sakernas internet, innebär att hushållsapparater, fordon, maskiner, kläder och accessoarer och byggnader är uppkopplade mot nätet. Genom att de utrustas med sensorer, processorer och internetuppkoppling kan de kontrolleras och styras via nätet. De kan också utbyta data, uppfatta sin omvärld och kommunicera med den.

Common-core kursens mål är att ge en övergripande förståelse för olika begrepp och tekniker inom digitaliseringen kopplat till inbyggda system, sensorer och artificiell intelligens. En röd tråd i hela utbildningen är studenternas eget arbete i grupper, med hela kedjan​ av digitalisering, från programmering av sensorer till utvinning av information.

Social innovation i en digital kontext, 4 hp

Sociala innovationer är nya sociala aktiviteter som kan förändra världen. I den här kursen kommer du att ta avstamp i Agenda 2030 och de Globala målen för hållbar utveckling och de samhällsutmaningar som kan kopplas till målen i arbetet mot ökad hållbarhet.

Du kommer att lära dig att identifiera de sociala aktiviteter som kan flytta oss mot framtiden och att digitaliseringen kan påskynda förändringsprocessen. Du kommer att utveckla din förmåga att använda normteorier och teorier för normförändring som en utgångspunkt för att förstå hur sociala innovatörer tacklar de allvarligaste och mest komplexa utmaningarna, från analfabetism till rent vatten och sanitet, flickors utbildning, fängelsereformer, ekonomisk inkludering, katastrofhjälp med mera.

I filmen ovan berättar professor Catherine Legrand och Lauri Robbins Ericson, talare och konsult inom social innovation, om kursen Social innovation i en digital kontext. Filmen är på engelska med svensk undertext.

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt