Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2019-02-11. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2019-02-11

Interaktiv teater väcker engagemang

En skoldag full av äventyr i engelska – det var vad elever från årskurs 5 på Fyllingeskolan i Halmstad fick uppleva när de kom på besök till Högskolan och Digitalt laborativt centrum (DLC). De 57 eleverna befann sig, tillsammans med lärarstudenter på Grundlärarprogrammet årskurs 4–6, under en förmiddag i fantasins värld.

I torsdags anordnades – för tredje året i rad – den engelska temadagen vid Högskolan i Halmstad. Temat i år var boken Fortunately, the Milk skriven av Neil Gaiman – en spännande bok som innehåller en rolig berättelse för barn. Dagen inleddes med teater där eleverna från Fyllingeskolan kastades in i bokens händelser. Där fick barnen se en familj vars pappa ska ut och köpa mjölk, men stöter på utomjordingar längs vägen. Elevernas uppgift var att fortsätta historien och hitta på egna äventyr som pappan är med om när han ska köpa mjölken.

Se filmen från den tredje upplagan av den engelska temadagen på Digitalt laborativt centrum. Högskolans lärarstudenter guidar och inspirerar elever från Fyllingeskolan.

Kreativt teamwork

Indelade i sex olika grupper fick eleverna ta sig an uppdraget att släppa lös fantasin och skapa en ny äventyrsberättelse, som de sedan skulle framföra. Historien skulle utgå från pappan och mjölken, men också olika föremål. Ett av teamen fick till exempel föremålen häst, dinosaurie, discokula, jultomte samt en fotboll att använda i sin historia. Två team fick spela in en film där de själva fick komma på handlingen samt skådespela scenariot framför en grön skärm (green screen). Två andra team fick spela teater, ett team blev en musikgrupp och sjöng sin historia och det sista teamet fick spela in sin historia i form av en ljudbok. Eleverna Maja och Hannan uppskattade dagen.

Pappan i boken Fortunaly, the Milk spelades av en lärarstudent.

– Det var roligt att flera olika klasser var med, och det var kul – men pirrigt – att få skådespela framför publik, säger Maja och Hannan.

”Barnen älskar det”

För studenterna på Grundlärarprogrammet årskurs 4–6 är temadagen en del i deras examination på en kurs i engelska. Veronica Brock, universitetsadjunkt i engelska, tycker att temadagen är utmärkt – både för eleverna från Fyllingeskolan som lär sig mer engelska, och för de egna lärarstudenterna.

– Det är utmanade för studenterna att behöva improvisera eftersom de inte känner barnen, de måste få det att fungera. Och barnen älskar det, säger Veronica Brock.

Lärarstudenten Hanna Simonsson tycker att temadagen var rolig för att de fick träffa barnen och göra det som de har lärt sig i utbildningen. Årets tema tycker hon var ett bra val.

– Det är en rolig historia för barnen och det händer mycket i boken, därför var tanken att fortsätta historien i boken genom teater och musik. Det verkar ha gått bra och barnen tyckte att det var roligt, säger Hanna Simonsson.

Text: MICHELLE LANGEBLAD
Bild: REBECCA STAVER
Film: IDA FRIDVALL

Här spelas några av elevernas berättelse in framför en grön skärm (så kallad green screen).

Sidan uppdaterad 2019-02-11