Sök personal
Sök bland våra professorer, lärare och övriga medarbetare
Personal vid Högskolan
Ulf Petäjä
Universitetslektor Statsvetenskap
( Akademin för lärande, humaniora och samhälle )
Forskningsmiljö
Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS)
Arbetar med
Samhälle och kommunikation
Forskning
Min avhandling behandlar frågan om varför yttrandefrihet är värdefull i relation till demokrati. Utgångspunkten för studien är fem viktiga argument, som alla försöker ge ett svar på varför yttrandefrihet är något bra. Först analyserar jag argumenten utifrån tre dimensioner och därefter vill jag visa att dessa argument uttrycker ett gemensamt värde för varför yttrandefrihet är värdefull.
Resultatet av avhandlingen är att skälet för varför yttrandefrihet är värdefull är att den främjar en pålitlig kommunikationsprocess. Det är en process som utsätter medborgarna för idéer och åsikter som de själva inte hade valt att tillägna sig om de själva hade fått välja. Yttrandefrihetens värde vilar således på informationsmångfald och värdet av att medborgarna utsätts för oväntad, ogillad och ovald information.
Undervisning
Samhällsvetenskapens framväxt, samhällsvetenskaplig baskurs
Politisk teori, A-nivå statsvetenskap
Politik & förvaltning, A-nivå statsvetenskap
Textanalys och idéanalytiska metoder, B-nivå statsvetenskap
Praktisk demokrati, B-nivå samhällskunskap lärarutbildningen
Politisk filosofi, B-nivå statsvetenskap
Aktuella statsvetenskapliga problem, C-kurs statsvetenskap
Handledning av B- och C uppsatser
Kompetens
Doktor Statsvetenskap
Personliga länkar
Senaste publikationer
-
Internet och två demokratiska problem
(2015)
Kapitel i bok, del av antologi
-
Formativ utvärdering av projektet "Etablering och utveckling av Alexanderssoninstitutet" : Fokus på projektgruppens inre process och kommunikation samt indikatorer. Slutrapport baserad på fem utvärderingar från maj 2010 till november 2012.
(2012)
Rapport
-
Utvärderingsrapport IV : Nulägesbeskrivning för Alexanderssoninstitutet, jämförelse utifrån tidigare rapporter I, II & III samt granskning av indikatorer
(2012)
Rapport
-
Existensen föregår essensen eller Alexanderssoninstitutet och existentialismen
(2011)
Rapport
-
Gymnasielärares syn på demokrati, kunskap och värderingar och hur denna påverkar undervisningen i demokrati- och värdegrundsfrågor
(2011)
Rapport