Digitalt lärande i lärarutbildningen
Forskning inriktad mot lärarutbildningen och digitaliseringen. I den handlingsplan som lanserades för skolväsendet 2019 lyfts lärarutbildningen fram som en viktig för hur de blivande lärarna som utbildas lär sig att förstå och hantera digitala teknologier i sitt framtida yrke.
Syfte med projektet
Projektet har som mål att öka kunskapen om hur lärarutbildningen arbetar med digitalisering, digitala teknologier och digitalt lärande.
Samverkansparter
Projektet är en del av Forskarskolan Upgrade. Forskarskolan är ett samarbete mellan nio lärosäten som alla har starka profiler mot digitalisering i skola och samhälle. De nio lärosäten som ingår i samarbetet är: Umeå universitet (värduniversitet), Göteborgs universitet, Högskolan i Gävle, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Jönköping, Högskolan Väst, KTH, Linneuniversitetet, samt Mittuniversitetet.
Handledare
Pernilla Nilsson, Högskolan i Halmstad
Jeanette Sjöberg, Högskolan i Halmstad
Patrik Lilja, Högskolan i Halmstad
Finansiering
Vetenskapsrådet
Projekttid
2020–2024