Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2015-05-28. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

christian Gyrling

Christian är tidigare student på Dataingenjörsprogrammet på Högskolan i Halmstad och är i dag Lead Programmer på Naughty Dog i Los Angeles, USA. Där utvecklar han spel till Playstation 4, som till exempel The Last of Us och Uncharted-serierna.

Vad gör du som Lead Programmer på Naughty Dog?

– Jag är ansvarig för att se till att alla andra på företaget, inom alla dicipliner, kan vara produktiva. Detta kan betyda att jag behöver programmera väldigt nära hårdvaran för att öka prestandan på vår spelmotor så att den ska kunna klara av att animera och rendera alla objekt som speldesignen kräver. Andra gånger är problemet på en mycket högre nivå; "Varför tar det så lång tid att öppna denna fil från vår server?". Då kan det vara dags att dyka in i vårt datanätverk för att se vad för trafik som faktiskt skickas igenom det. Vi är alla mer eller mindre generalister när det gäller programmering här på Naughty Dog. Alla har olika styrkor när det gäller teknik och spelutveckling så det finns alltid någon som kan lösa ett problem eller som åtminstone har en bas för att kunna förstå problemet.

Bild från Uncharted 4

Bild från spelet Uncharted 4

Vad krävs för att jobba med spel?

– Passion! Nuförtiden kan vem som helst göra spel. Allt ifrån ett litet spel till din mobiltelefon till spel för spelkonsoller med ökande kunskapskrav hela vägen. Enligt min erfarenhet är det mest tekniskt krävande att göra spel för en spelkonsoll, spel till PC/Mac kommer sen och spel till mobiltelefoner är enklast. Anledningen för att spelkonsoller är mest krävande är att det är den enda plattformen där hårdvaran är tillgänglig till oss programmerare på ett nästan obegränsat sett. Spel till PC och mobiltelefoner måste använda de gränssnitt som finns tillgängliga, ofta DirectX eller OpenGL, men på spelkonsoller så programmerar vi direkt till grafikkortet för att få högre prestanda. För att kunna göra spel till en spelkonsoll så måste man förstå hur datorer and processorer faktiskt fungerar på hårdvarunivå. Självklart finns det programmerare som fokuserar mer på speldesign medans andra fokuserar på att förstå och använda hårdvaran så bra som möjligt. Det sistnämnda involverar mycket programmering på låg nivå och djup förståelse av hur datorer fungerar. Oavsett vad man vill jobba med på ett spel så är det väldigt viktigt med en bra grund i 3D-matte, framför allt linjär algebra och trigonometri, och datorteknik.


Har du några tips till nya studenter?

– Det absolut viktigaste om man vill göra spel är att ha skoj när man programmerar. Har man skoj när man gör något så finns det möjlighet att man blir väldigt passionerad. Att vara passionerad och enveten är bra egenskaper att ha när man stöter på problem i själva spelutvecklingen och det är viktigt att inte ge upp. Detta är sant för i stort sett alla problem som man kan mötas av som programmerare. Om man vill börja göra spel så är det enklast att börja använda ett av de fria verktygen som till exempel Unity eller Unreal Engine och göra små spel till datorn eller mobilen. Man kan även börja ännu enklare och göra spel i webbläsaren. Börja väldigt enkelt, lek och ha skoj. Jag tror att jag började med ”luffarschack” och ”masken”. Om du läser om någon ny grafisk teknik eller om ett nytt sätt att generera procedurell terräng och du tycker det låter intressant, testa på det. Försök att hitta vad det är som du verkligen gillar att göra när det gäller spel. För oss är det viktigare att en potentiell programmerare är passionerad och har en bra grundförståelse än att ha en magisterexamen eller bättre. Faktiskt så bryr vi oss inte om vad du har för utbildning (utöver en kandidatexamen) för de flesta lär sig spelprogrammering på egen hand. Om man gör detta kan man bli väldigt eftertraktad i spelindustrin.

Bild från The last of us

Bild från spelet The last of us

Vad har du för användning av dina studier vid Högskolan i dag?

– Det bästa med att läsa datorsystemteknik på Högskolan för mig var att jag fick en förståelse om hur datorer fungerar från grunden. Nuförtiden så sker utvecklingen väldigt fort när det gäller datorer, processorer, grafikkort och alla tillbehör, men allt bygger fortfarande på samma principer som för 30 år sedan. Ettor och nollor. Martin Alexandersson var min lärare i digital teknik och jag kommer väl ihåg att vi tyckte det var lustigt hur passionerad han var över sina ettor och nollor. Nu, flera år senare förstår jag verkligen varför. Tack vare kurser som digital teknik, datorteknik och linjär algebra så fick jag en väldigt bra bas att stå på när det gäller spelutveckling och spelkonsoller i synnerhet. Att kunna förstå hur data förflyttas inuti en processor in i minsta detalj är oerhört viktigt om man vill jobba med att programmera för hög prestanda. Varje gång en ny generation spelkonsoller introduceras så måste man lära väldigt kvickt hur den nya hårdvaran fungerar om man vill försöka få ett försprång gentemot sina konkurrenter. Att ha en bra grundförståelse av hur datorer fungerar har gjort detta mycket lättare för mig. Även om man inte vill syssla med programmering på en så låg nivå så behöver man förstå hur algoritmer fungerar och varför det är bättre att använda en algoritm på en processor och en annan algoritm på en annan. Till exempel, Playstation 3 och Playstation 4 är väldigt olika och algoritmer som hade bra prestanda på Playstation 3 kan ha väldigt dålig prestanda på Playstation 4. Att förstå varför det är på det viset är väldigt viktigt och en stor del av min förståelse för detta började på Högskolan.

Christian Gyrling © photosbyiki.com

Christian Gyrling © photosbyiki.com

Sidan uppdaterad 2015-05-28