Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2016-12-15. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2016-12-06

Här växer framtidens företag

Intresset för att starta eget är stort. Det var tydligt när Högskolan i Halmstads studentinkubator i november anordnade föreläsningar där intresserade studenter fick professionella tips om hur de kan förverkliga sina egna företagsdrömmar.

– Vi hann knappt öppna anmälan förrän det var fullbokat, säger Mikaela Hellström, studentcoach.

Studenterna slår sig vant ned i de utplacerade stolarna framför projektorsduken i lunchrummet. Det är tredje och sista kurstillfället i inkubatorns starta eget-serie. Eftermiddagens första ämne är patent. Anteckningsblocken åker fram, studenterna lyssnar noga och ställer väl genomtänkta frågor. Snart är diskussionen i gång och det märks att intresset är stort.

Vid varje kurstillfälle deltog ett 20-tal studenter.

Studentinkubatorn är, precis som namnet antyder, en plats där studenternas företagsidéer får hjälp att växa.

– Det börjar med att studenten bokar ett coachningsmöte där vi jobbar efter olika modeller med fokus på kunden. Syftet är att upptäcka eventuella problem och svårigheter med affärsidén tidigt. Studenten får uppgifter och sedan bokar vi nya möten, går igenom, ger nya uppgifter, ett nytt möte och så vidare. På så sätt kommer de hela tiden framåt, säger studentcoach Mikaela Hellström, som hoppas att fler får upp ögonen för studentinkubatorn.

Studentcoachen Mikaela Hellström ser gärna att lärare gör studiebesök på studentinkubatorn med sina studenter. ”Vi vill ta vara på projektarbeten som studenterna har gjort så att de inte bara släpper det när kursen är klar om de har utvecklat något bra.”

”Inte svårt att starta företag”

Varje kurstillfälle har delats av två externa föreläsare som har berättat om sitt område: idé och vikten av att lära känna kunden, marknadsföring och paketering av en produkt eller tjänst, sociala medier, ekonomi, patent och varumärke samt försäljning. Vid det sista kurstillfället berättade Louise Tottie, europeiskt patentombud, om patent och varumärke medan säljexperten Sofia Hellman tipsade om hur man jobbar som säljare.

Louise Tottie, europeiskt patentombud från Valea, förklarade bland annat skillnaderna mellan patent, varumärkesskydd, mönsterskydd och upphovsrätt.

– Många studenter har uppfattningen att det är svårt att starta företag, att de behöver väldigt mycket förkunskaper. Vi hoppas att studenterna känner sig säkrare och vågar försöka att testa sina idéer efter kursen, säger Mikaela Hellström.

Hon själv är utbildad produktionsledare och har startat och drivit två företag. Hon betonar att det viktigaste är att våga – inte att det första projektet lyckas.

Bra att vistas i en ny miljö

Tillsammans med sin kollega Sandra Johannesson jobbar Mikaela Hellström även för Halmstads kommuns inkubator Highfive. Hon berättar att den kreativa miljön förvånade studenterna i starta eget-kursen till en början. Många hade förväntat sig en typisk, instängd föreläsningssal med trista väggar och hårda stolar.

Så är det inte alls uppe på våning två och tre i Trade center där de båda inkubatorerna håller till. Här får studenter och privatpersoner tillgång till en kontorsplats och bjuds in till kreativt tänkande med öppna ytor, färgglada väggar och golv och inspirerande uppmaningar lite här och där.

– Det är skönt med en annan miljö än de vanliga högskolelokalerna, hemma i studentlägenheten eller hos föräldrarna. Detta blir studenternas jobb och de känner att i den här miljön då jobbar jag med min idé och inget annat, säger Mikaela Hellström.

Karolina Olsson fastnade för föreläsningen om sociala medier. ”Hur man ska tänka kring publicering på sociala medier var intressant. Jag visste till exempel inte att man kan bestämma vilken målgrupp man vill rikta sig till och att man kan följa statistiken på hur många personer inläggen når.”

Karolina Olsson läser fristående kurser på Högskolan i Halmstad och är en av ett 20-tal studenter som fick plats på starta eget-kursen. Hon tycker att kursen har varit givande.

– Jag har ingen konkret affärsidé utan ville gå kursen för att få lite mer information om hur man startar eget. Jag tycker att jag har fått en bra inblick i hur det funkar och tips om vart man kan vända sig i olika frågor, säger hon.

En affärsidé behövs inte

Mikaela Hellström poängterar att man inte ska hindras av att man inte har någon idé eller affärsplan – det behöver man nämligen inte ha.

– Man behöver inte ha kommit någonstans. Är man bara driven och vill testa att starta företag då hör man hemma på studentinkubatorn. Man kan alltid hoppa på någon annans idé om man inte kommer på någon idé själv.

”Det är kul att få en inblick i företagande, dels för att höra vad andra som är i branschen tycker, dels för att få en professionell bild av vad man behöver tänka på som ny”, säger Marcus Sahlman.

Mikaela Hellström berättar att många av studenterna vill skapa sitt eget jobb, men om det har blivit vanligare på grund av den tuffa arbetsmarknaden vågar hon inte uttala sig om.

Ny kurs planeras till våren

Den tidigare elitfotbollsspelaren Marcus Sahlman har sadlat om och läser Bygg- och fastighetsekonomprogrammet på Högskolan. Han tycker också att det hade varit roligt med något eget.

– Jag är intresserad av ekonomi och det var intressant att höra en revisor prata så engagerat om sitt ämne. Jag skulle kunna tänka mig ett jobb som revisor, men drömmen är att syssla med fastigheter, att förvalta och hyra ut, säger han.

Sofia Hellman från Sales network pratade om svårigheterna och det roliga med säljyrket. Hon tipsade studenterna utifrån sina egna erfarenheter. ”Det gäller att hitta sin egen motivation och ha kunskap om branschen man är i och det man ska sälja”, säger hon.

Mikaela Hellström kan inte vara mer nöjd med kursen och planerar redan att köra ett liknande upplägg i vår igen.

– Det är flera studenter som har hört av sig som inte fick plats den här vändan. Vi vill att så många som möjligt ska kunna gå kursen, säger hon om planerna.

Text och bild: EMELY NIEMI JONSSON

 

Fakta: Högskolans studentinkubator

  • Nyinvigdes den 16 september 2016.
  • Drivs av HH Innovation AB (en del av Högskolans holdingbolag) på uppdrag av Högskolan i Halmstad.
  • Delar lokaler och samarbetar med Halmstads kommuns inkubator Highfive, vilket ger studenterna tillgång till ett stort nätverk av entreprenörer.
  • Två studentcoacher, Mikaela Hellström och Sandra Johannesson, guidar studenter som vill starta företag. Båda jobbar även för Highfive.
  • Studenterna har tillgång till studentinkubatorn under hela sin studietid plus tre månader.
Sidan uppdaterad 2016-12-15