Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2017-06-02. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2017-06-02

Digitala postrar under Praktikexpo visar språkets kraft i arbetslivet

Turism. Jubileumskommunikation. Bokmanus. Patientinformation. Produkttexter. Skrivcoachning. Om så vitt skilda ämnen handlade några av de projekt som studenter från Språkvetarprogrammet visade upp i går under den första upplagan av Praktikexpo. Med digitala postrar berättade studenterna om erfarenheter och lärdomar från praktikprojekten.

Mingel under praktikexpo

Mingel och glada samtal under den första upplagan av Praktikexpo. Totalt var det 33 studenter som ställde ut sina digitala postrar i går på DLC, Digitalt laborativt centrum, på Högskolan. Längst till vänster syns Emelie Johansson.

Praktiken pågick på heltid under en månad. Under den tiden bytte studenten Emelie Johansson ut det tidsmässigt fria studentlivet mot en kontorstillvaro måndag till fredag, inklusive kafferast och arbetskompisar, på Region Hallands kommunikationsavdelning på Hallands sjukhus Halmstad.

– Jag har känt på hur det är att vara på en riktig arbetsplats och det har varit jättekul, säger hon.

Texter som gör skillnad

Emelie Johansson har ägnat sin praktik åt patientinformation, exempelvis fasteregler som patienter får inför en operation. Hon kallar sitt praktikprojekt ”Livsviktig kommunikation”, eftersom det handlar om texter som verkligen kan göra skillnad:

– Jag har gått igenom texterna för att se om de går att förstå, och också det rent språkliga. Det var flera olika broschyrer till patienterna, en del var redan tydliga och i andra har det varit mycket att jobba med, säger Emilia Johansson.

Sarah Gullberg

Sarah Gullberg har praktiserat på bokförlaget Historiska medier i Lund. Hon har hunnit prova på att korrekturläsa texter, lektörsläsa manus för bedömning och även ägnat sig åt sociala medier.– Det var jättekul och jag lärde mig jättemycket. Jag vill gärna jobba med något liknande framöver, säger Sarah Gullberg, som också kan tänka sig att jobba som exempelvis frilans inom korrekturläsning efter utbildningen.

Sara Johansson har på Halmstadtravet ägnat sin praktik åt ett första utkast till den digitala 50-årsjubileumtidningen. Hon har haft regelbundna möten på sin praktikarbetsplats och däremellan arbetat mycket på distans med texter och kommunikation.

– Jag har jobbat med hur jubileet ska kommuniceras utåt, exempelvis i sociala medier och i jubileumslopp. Vi var åtta personer i teamet, så det var många idéer och viljor att få ihop till ett förslag. Men jag fick väldigt fria händer eftersom jag var den som visste hur man skriver och kommunicerar, säger Sara Johansson.

Praktiken har gett henne en helhet, en insikt att detta är något hon verkligen vill jobba med.

Fler turister tack vare ett bra språk

Att kombinera turism med text var Johan Perssons tanke med praktiken. Hans projekt har handlat om Destination Simlångsdalens webbplats. Han är utbildad inom turism sedan tidigare, och ser att många mindre turistföretag inte har möjlighet att jobba så mycket med språket.

– Jag kan erbjuda dubbel kompetens, säger Johan Persson som också ser möjligheten att jobba med destinationsutveckling genom text. Genom ett bra och tydligt språk och att förmedla något nytt eller annorlunda om en plats genom texten kan fler vilja besöka stället.

– Praktiken har varit väldigt givande, jag har fungerat som en konsult och fått väldigt fria tyglar, säger han.

Student Johans Persson under Praktikexpo

Johan Persson, student på Språkvetarprogrammet med engelsk inriktning, kontaktade Destination Simlångsdalen och berättade att han såg möjligheter att förbättra organisationens webbplats. Han har ägnat sig åt att skriva om och lägga till text samt översatt till engelska. Han har dessutom gjort om designen, logotypen och fotograferat under projektpraktiken.

Förutom att omsätta teori i praktiken och få ett arbetslivsperspektiv, är praktiken också ett tillfälle att verkligen få syn på sin egen kompetens i förhållande till ett visst område eller bransch, säger Emilia Aldrin, studierektor för Språkvetarprogrammet.

– Det handlar om att känna ”aha, det här kan jag” eller kanske att ”det här arbetssättet passar inte mig så bra”, säger Emilia Aldrin och tillägger att det också är därför praktiken ligger mot slutet av utbildningen.

Uppskattade insatser

Från arbetsplatsernas sida är intresset också stort, studenterna sprider ut sig över landet och gör praktik i såväl Halland som Stockholm, Skåne och Västra Götaland.

– Många studenter beskriver att de verkligen blivit uppskattade och att arbetsplatserna verkligen behöver den här språkkompetensen. Det i sin tur skapar också en annan medvetenhet och ett annat tänk hos arbetsgivare, säger Emilia Aldrin.

Namnet Praktikexpo är naturligtvis en blinkning till Utexpo, en examensutställning som äger rum på Högskolan i Halmstad i slutet av varje vårtermin med framför allt olika ingenjörsutbildningar. Praktikexpo har alltså i stället fokus på språk och text samt praktikprojekt.

Text och bild: KRISTINA RÖRSTRÖM
Digitala postrar av respektive student

EXEMPEL FRÅN NÅGRA AV STUDENTERNAS DIGITALA POSTRAR:

Digital poster patientinfo
Digital poster trav
Poster Destination Simlångsdalen
Sara Johansson

Sara Johansson har vuxit upp med och är väldigt intresserad av trav. Under sin praktik fick hon chansen att använda sin kompetens från Språkvetarprogrammet i travvärlden.

Arbetsplatserna där Språkvetarprogrammets studenter gjorde praktikprojekt våren 2017:

Kommunikationsavdelningen Halmstads kommun
Axjo AB, Gislaved
Moderskeppet i Jönköping
Kommunikationsavdelningen Göteborgs kretslopp och vatten
Halmstad Församling
VIVAB (väg,vatten, avlopp) Varberg, Falkenberg
Magasinet Hippson
Västra Götalands Regionens kommunikationsavdelningen
HBK, kommunikationsbyrån Ohmy!
Marknadskommunikatör på GoFrendly
Adwise Media, Borås
Historiska media, Lund
Magasinet Vamé
Högskolan i Halmstads kommunikationsavdelning
Laholms kommun, kommunikationsenhet
Region Halland
Halmstadtravet
Laholms kommun, kommunikationsenhet
Medialight Sweden AB, Göteborg
Garnisons- och luftvärnsmuséet Halmstad
SF-bokhandeln, Stockholm
Länsstyrelsen, Halland
Göteborgs universitet, kommunikationsavdelning
Rodin Media, Göteborg
IKEA:s pressavdelning
Koenigsegg Automotives, Ängelholm
Teckningsmuséet, Laholm
Kungälvsposten
Destination Simlångsdalen
Barnvagnshuset, Halmstad
Hoi-förlag, Helsingborg
Skogsstyrelsen Jönköping
Svenskgolf.se

3 studenter på Praktikexpo

Emelie Johansson, här tillsammans med studiekamraterna Rebecca Flander och Agnes Lindgren, påpekar att många som arbetar inom Region Halland är vana vid termerna inom sjukvården, men det är hon inte alls. Därför kunde hon gå in med ett lite nytt perspektiv och göra skillnad genom att redigera och jobba med texter som är riktade till patienter.

Sidan uppdaterad 2017-06-02