Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2018-11-14. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Hälsovägledning

Att börja studera på högskola är en stor omställning för de allra flesta, och precis som vid alla förändringar är det inte ovanligt att känna osäkerhet eller oro.

Ett sätt att minska osäkerheten är att redan från början skapa nya rutiner för dig själv som du trivs med. Här kan det vara till hjälp att se dina studier som ett arbete, där du gör en tydlig skillnad mellan arbetstid och fritid. Dina behov kring motion, sömn och bra på mat på regelbundna tider kan även då bli tydligare för dig. Då är det lättare för dig att vara ledig på din fritid och kunna koppla av.

Här nedan har vi på Studenthälsan samlat några tips på hur du kan skapa dig en hållbar tillvaro, där du kan ta vara på både din studietid och dig själv.

Planera dina studier

Förbered dig gärna innan du börjar plugga genom att planera vecka för vecka. Gör din egen personliga planering och se till att du läst igenom kursplanen, så du vet vilka studieresultat som förväntas för att uppnå målen. Och tänk på att inte skjuta upp studierna till morgondagen – du har allt att vinna på att komma igång så fort terminen börjar!

Få fler studietips genom att läsa "Plugga smart – lär dig mer!"länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster via Umeå Universitets hemsida.

Rörelse

Vill du bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne och bli mer kreativ och intelligent? Se då till att röra på dig! Regelbunden träning har nämligen visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans. Dessutom minskar en halvtimmes motion varje dag de fysiska riskerna med att ha ett stillasittande arbete.

Ensamhet

I början av studierna är det ofta mycket att hålla reda på och sätta sig in i, men en bit in på terminen krävs mer egna initiativ för att skapa studierutiner, forma sin vardag och hitta kompisar att umgås med. En del studenter börjar känna att de hamnat utanför, och kan börja känna sig nedstämda, ångestfyllda, stressade eller oroliga. Många tycker även att det känns skamligt att vara ensam, när alla andra verkar vara så lyckade på sociala medier.

Läs mer i artikeln ”Många studenter skäms över att vara ensamma”länk till annan webbplats i Svenska Dagbladet.

Kost

Åsikterna är många när det kommer till mat, och det kan vara svårt att förhålla sig till alla kostråd och dieter som cirkulerar i medierna.

Enligt svenska myndigheters kostråd bör de flesta svenskar äta mer grönsaker och frukt, mindre fett och mer fullkornsprodukter för att bli friskare. Men alla håller inte med. Vad som egentligen är en hälsosam kost debatteras flitigt i medierna och intresset har aldrig varit större för specialdieter som avviker från myndigheternas råd.

Mai-Lis Hellénius, professor i preventiv kardiologi vid Karolinska Institutet menar att det handlar mer om en hälsosam livsstilsförändring än om att hitta den perfekta bantningsmetoden. Läs gärna intervjun med henne i Göteborgsposten; ”Kosten som är rena medicinen”länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sömn

Sömn är väldigt viktig för hälsan och behövs för hjärnans funktion, minnet, hormonproduktionen, kroppens celluppbyggnad och ämnesomsättning. Behovet av sömn är olika beroende vilken ålder du är i. De flesta vuxna behöver ca 7–8 timmars sömn per natt. 5 procent av befolkningen klarar sig på 6 timmars sömn per natt. Ifall du sover för få timmar eller ifall kvalitén på din sömn är dålig, kan du få problem med trötthet, minnesproblem, samt nedsatt koncentrations- och prestationsförmåga.

Vill du förbättra din nattsömn? Ta gärna hjälp av Lilla Sömnskolan;länk till annan webbplats ett projekt som drivs av Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Ansiktbild på blundande kvinna

 

Fler goda råd för en hållbar studietid

Har du funderingar kring dina matvanor, undrar över vad du kan göra åt din musarm eller vill veta hur ett klamydiatest går till? Då kan du vända dig till Studenthälsan.

Vi har information, material, tester och utställningar som handlar om det som får dig att må bra. Du hittar bland annat information om träning och mat, stress och psykisk ohälsa, kondomer och alkohol. Kom gärna in och titta, bläddra i böcker, hämta material eller ställ dina frågor. Ibland behöver man någon att resonera med kring sina funderingar.

Vi arbetar med allt som har med din hälsa att göra och allt finns inte beskrivet här på hemsidan. Har du andra frågor eller vill prata vidare om något så är du förstås alltid välkommen att kontakta oss.

Sidan uppdaterad 2018-11-14