Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2017-09-25. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Motion och träning

Vill du bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne och bli mer kreativ och intelligent? Se då till att röra på dig! Regelbunden träning har nämligen visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans. Dessutom minskar en halvtimmes motion varje dag de fysiska riskerna med att ha ett stillasittande arbete.

Överläkaren Anders Hansen menar att stillasittande är den nya rökningen. Titta gärna på följande avsnitt på TV4 Playlänk till annan webbplats, där Anders vill inspirera oss alla till mer vardagsmotion.

I Sverige rekommenderas 10000 steg om dagen. Studier visar dock att ännu fler steg är det bästa för hälsan. Man får störst effekt vid lägre nivåer, att bara ta sig ur soffan och gå en stund.

Fysisk aktivitet kan innefatta fritidsaktiviteter så som att plocka svamp, ta en promenad, arbeta i trädgården, aktivitet på arbetet, promenader, cykling och träning på gym eller liknande.

För att främja hälsa rekommenderas att vuxna människor ska vara fysiskt aktiva minst 150 minuter i veckan (drygt 20 min per dag) med en måttlig intensitet. Med måttlig intensitet menas en rask promenad.

Ökar man intensitet till hög så räcker det med drygt 10 minuter om dagen. Löpning är av hög intensitet då hjärtat börjar pumpa och andningen blir tung.

Det rekommenderas även att stärka de stora muskelgrupperna på kroppen två gånger i veckan.

Några tips

  • Ta några korta break när du sitter ner en längre tid, till exempel vid föreläsningar och tentaplugg. Aktivera kroppen en kort stund.
  • Att öppna dörrar aktivt istället för att trycka på knappen för automatisk dörröppning.
  • Ta trapporna istället för hissen.
  • Cykla eller gå till arbete och skola istället för att ta bussen eller bilen. Alternativt parkera bilen en bit bort, hoppa på bussen på en hållplats längre bort och hoppa av en tidigare.
Sidan uppdaterad 2017-09-25