Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2017-04-03. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Hälsovägledning

Att börja studera på högskola är en stor omställning för de allra flesta, och precis som vid alla förändringar är det inte ovanligt att känna osäkerhet eller oro.

Ett sätt att minska osäkerheten är att redan från början skapa nya rutiner för dig själv som du trivs med. Här kan det vara till hjälp att se dina studier som ett arbete, där du gör en tydlig skillnad mellan arbetstid och fritid. Dina behov kring motion, sömn och bra på mat på regelbundna tider kan även då bli tydligare för dig. Då är det lättare för dig att vara ledig på din fritid och kunna koppla av.

Här nedan har vi på Studenthälsan samlat några tips på hur du kan skapa dig en hållbar tillvaro, där du kan ta vara på både din studietid och dig själv.

_______________________________________________________________

Planera dina studier

Förbered dig gärna innan du börjar plugga genom att planera vecka för vecka. Gör din egen personliga planering och se till att du läst igenom kursplanen, så du vet vilka studieresultat som förväntas för att uppnå målen. Och tänk på att inte skjuta upp studierna till morgondagen – du har allt att vinna på att komma igång så fort terminen börjar!

Få fler studietips genom att läsa "Plugga smart - lär dig mer!"länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster via Umeå Universitets hemsida.

Bild på block med frågetecken på, en bläckpenna och två post it-lappar

 

Rörelse

Vill du bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne och bli mer kreativ och intelligent? Se då till att röra på dig! Regelbunden träning har nämligen visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans. Dessutom minskar en halvtimmes motion varje dag de fysiska riskerna med att ha ett stillasittande arbete.

Överläkaren Anders Hansen menar att stillasittande är den nya rökningen. Titta gärna på följande avsnitt på TV4 Playlänk till annan webbplats, där Anders vill inspirera oss alla till mer vardagsmotion.

Bild på vattenflaska och träningsband

 

Mindfulness - Drop in

- Torsdagar kl 12.15-13.00 på Idrottscentrum

Mindfulness - Drop in är en stund för dig som student att sänka anspänningen i kroppen och öva upp din mentala förmåga att fokusera på den direkta upplevelsen av livet (nuet). Passar såväl dig som är ny och nyfiken som dig som har testat mindfulness tidigare.

Under våren kommer vi att erbjuda drygt 10 tillfällen. Titta i Studentkalendern för att se när tillfällena är.

Bild på pölar på landsväg

 

Ensamhet

I början av studierna är det ofta mycket att hålla reda på och sätta sig in i, men en bit in på terminen krävs mer egna initiativ för att skapa studierutiner, forma sin vardag och hitta kompisar att umgås med. En del studenter börjar känna att de hamnat utanför, och kan börja känna sig nedstämda, ångestfyllda, stressade eller oroliga. Många tycker även att det känns skamligt att vara ensam, när alla andra verkar vara så lyckade på sociala medier.

Läs mer i artikeln ”Många studenter skäms över att vara ensammaPDF (pdf, 272.8 kB)” från Svenska Dagbladet.

Bild på gäster i restaurang

 

Kost

Åsikterna är många när det kommer till mat, och det kan vara svårt att förhålla sig till alla kostråd och dieter som cirkulerar i medierna.

Enligt svenska myndigheters kostråd bör de flesta svenskar äta mer grönsaker och frukt, mindre fett och mer fullkornsprodukter för att bli friskare. Men alla håller inte med. Vad som egentligen är en hälsosam kost debatteras flitigt i medierna och intresset har aldrig varit större för specialdieter som avviker från myndigheternas råd.

Mai-Lis Hellénius, professor i preventiv kardiologi vid Karolinska Institutet menar att det handlar mer om en hälsosam livsstilsförändring än om att hitta den perfekta bantningsmetoden. Läs gärna intervjun med henne i Göteborgsposten; "Kosten som är rena medicinenPDF (pdf, 325.8 kB)".

Bild på två djupa skålar. En med tonfisk och en med ägghalvor med dill på.

 

Sömn

Sömn är väldigt viktig för hälsan och behövs för hjärnans funktion, minnet, hormonproduktionen, kroppens celluppbyggnad och ämnesomsättning. Behovet av sömn är olika beroende vilken ålder du är i. De flesta vuxna behöver ca 7 - 8 timmars sömn per natt. 5 % av befolkningen klarar sig på 6 timmars sömn per natt. Ifall du sover för få timmar eller ifall kvalitén på din sömn är dålig, kan du få problem med trötthet, minnesproblem, samt nedsatt koncentrations- och prestationsförmåga.

Vill du förbättra din nattsömn? Ta gärna hjälp av Lilla Sömnskolan;PDF (pdf, 10.5 MB) ett projekt som drivs av Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Ansiktbild på blundande kvinna

 

Fler goda råd för en hållbar studietid

Har du funderingar kring dina matvanor, undrar över vad du kan göra åt din musarm eller vill veta hur ett klamydiatest går till? Då kan du vända dig till Studenthälsan.

Vi har information, material, tester och utställningar som handlar om det som får dig att må bra. Du hittar bland annat information om träning och mat, stress och psykisk ohälsa, kondomer och alkohol. Kom gärna in och titta, bläddra i böcker, hämta material eller ställ dina frågor. Ibland behöver man någon att resonera med kring sina funderingar.

Vi arbetar med allt som har med din hälsa att göra och allt finns inte beskrivet här på hemsidan. Har du andra frågor eller vill prata vidare om något så är du förstås alltid välkommen att kontakta oss.

Blå himmel med texten Har du förslag på hur ni studenter skulle kunna få en bättre studietillvaro?
Suddiga klippor med texten Kontakta gärna oss på Studenthälsan och berätta! på
Suddig bild på klippor och mörkt vatten. På vattnet står det studenthalsan@hh.se


Sidan uppdaterad 2017-04-03