Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2017-03-30. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Designstudio

Digital design och innovation är ett informatikprogram som lär framtidens designer att förstå människan och ­hennes ­relation till teknologi. Under utbildningen lär sig studenterna att designa innovativa digitala tjänster och produkter. En viktig del i utbildningen är det praktiska designarbetet i designstudiokurser.

Totalt fyra designstudiokurser ingår utbildningen – alla med skarpa uppdrag mot riktiga beställare på teman som webb, mobil, hälsoinnovation och hållbarhet.

Här presenteras en rad spännande projekt som skapas av studenterna på Digital design och innovation:

 

Uppdrag att skapa Sveriges första digitala idrottsmuseum till föreningen Halmstads idrottshistoriska förening. Lösningen bestod av två designlösningar: Arkivet, en sökbar databas och Upplevelse, ett digital rum för att förmedla berättelser.

Målgruppen var idrottsintresserade pensionärer som ville förmedla historien med andra, exempelvis barnbarnen.

Projektdeltagare: Jennifer Forsberg, Dennis Hansson, Anna-Maria Nordström, Linus Ståhl och Christopher Quiroa.
Designstudio webb, våren 2014

Företaget Quicksearch gav oss i uppdrag att ta fram ett nytt förslag på hur Workbook (ett dashboard) skulle fungera responsivt, främst i mobiltelefoner men även på surfplattor. Lösningen blev en prototyp som visade på responsiviteten och en klickbar som fokuserade på det problemområde vi identifierat, nämligen inkorgen.

Målgruppen var människor som arbetade med denna Workbook. 

Projektdeltagare: Jacob Bergström, Beatrice Bolmgren, Axel Olsson och Linus Ståhl.
Designstudio mobil, hösten 2014

Webbyrån Rabash gav oss uppdraget att med normkritisk design belysa vikten för varje företag att aktivt arbeta med tillgänglighet och att det handlar om så mycket mer än att alt-tagga bilder.

Målgruppen för vår design är kommunikatörer på ”vanliga” svenska företag, Projektet resulterade i en HTML prototyp som med ett kritiskt perspektiv ämnar att få besökaren att tänka kring tillgänglighet.

Projektdeltagare: Johanna Strömberg och Beatrice Bolmgren.
Designstudio hålllbarhet, våren 2016.

Uppdraget gick ut på att skapa ett interaktivt koncept (”Min hälsoportal”) som dels låter användare visualisera hälsodata på lämplig plattform, dels kan kommunicera av användaren utvalda data för olika typer av professionella vårdgivare genom exempelvis mobilapplikation eller länk till webbgränssnitt.

Målgruppen blev aktiva individer som samlar hälsorelaterad data.

Projektdeltagare: Victor Calming, David Christner, Emelie Mörk och Linus Ståhl.
Designstudio hälsa, vår 2015

Umara är ett företag som säljer natuliga sporttillskott till idrottare. Det hade en vision om att starta en digital sport-förening. Vi arbetade i ett team av designers och programmerare för att utveckla konceptet samt att ta fram en prototyp. 

Projektet resulterade i en prototyp över Umara Sports Club responsiva webbplattform, samt en grafisk manual och riktlinjer för vidareutveckling.

Projektdeltagare: Beatrice Bolmgren, Anton Eriksson, Fredrik Vinterstjärna och Angelica Johansson.
Designstudio hälsa, våren 2015

Quicksearch AB identifierade en trend mot kortare och snabbare enkäter. Hur kan en snabb, enkel och tilltalande enkät se ut och fungera? Uppdraget är att gå igenom gräns-snittet och utveckla ett responstivt webbgränssnitt för att svara på frågor som är kul och ger respondenten ett mervärde.

Projektet resulterade i en HTML prototyp för mobil och surfplatta, samt riktlinjer för påminnelser och grafisk anpassning.

Projektdeltagare: Beatrice Bolmgren, Albin Martinsson, Max Angenius, Christopher Gustafsson och Adel Ekvall Halila.
Designstudio webb, våren 2014

I samarbete med tre andra studenter utvecklades konceptet Inixi. Inixi är en hälsofrämjande tjänst som mäter stressnivån hos en person med hjälp av en pulsmätare. Syftet är att skapa medvetenhet så stress en viktig orsak till sjukskrivningar.

Målgruppen i projektet var människor i 25 årsåldern som jobbar heltid. Projektet resulterade i två prototyper, varav en programmerad och kopplad till pulsmätare.

Projektdeltagare: Dennis Hansson och Max Angenius.
Designstudio hållbarhet, våren 2016

Uppdraget var att ta fram designlösningar för att locka unga läsare till att betala för digitala nyheter. Utmaningen för tidningsbranschen är att hitta alternativa lösningar på att tjäna pengar.

Målgruppen var personer i 20-årsåldern som studerar på högskolenivå. De värderar att hålla sig uppdaterade och även enkelhet när det gäller att hitta nyheter.

Projektdeltagare: Max Angenius, Ami Nordström, Victor Calming och David Christner.
Designstudio mobil, hösten 2014

Tillsammans med Region Halland tog vi fram ett koncept för så väl anhöriga, personal och patienter med målet att förbättra navigationen på sjukhus. En tuff utmaning var vilken teknik som skulle kunna fungera i hela sjukhuset, då flera rum är isolerade med bly.

En annan utmaning var målgruppen. Merparten är äldre människor som använder dagens digitala enheter i mindre utsträckning. 

Projektdeltagare: Johanna Strömberg, Felix Thörnros, Jacob Bergström och Max Angenius.
Designstudio hälsa, våren 2015

Designuppdraget gick ut på att förbättra på Halmstad cityfestivalens hemsida. Önskemål från uppdragsgivaren var bland annat att hemsidan skulle vara tilltalande och lättnavigerad, men också baserad på ett bra redigerings­program/"website-builder" för de anställda, där de enkelt skulle kunna uppdatera med ny information då programmering ansågs svårt.

Sidan är menad att nå ut till ett stort antal målgrupper, då en mångfald av människor besöker festivalen i olika åldrar.

Projektdeltagare: Julia Hillding, Flora Haxha och Viktor Lindberg.
Designstudio webb, våren 2015

Sidan uppdaterad 2017-03-30